12.5.2005 17:26

Alkuperäinen nimi:Raging Bull
Valmistusvuosi:1980

Martin Scorsese on loistava ohjaaja ja Raging Bull on ohjaajan parhaimpia, tai jopa ehkä paras teos. Jake La Motta(De Niro) on ”Bronx Bull”, nyrkkeilyn keskisarjan kovin mestari. La Motta on tunnettu agressiivisesta tyylistään. Tämä suojaa tuskin koskaan, mutta rusikoi yleensä vastustajansa naamavärkin uuteen uskoon.

”He ain’t pretty no more.”

Bronxin härkä ei ole urallaan käynyt kertaakaan kanveesissa ja voittaa ottelun toisensa jälkeen. La Mottan tulinen luonne seuraa tätä kuitenkin myös kehän ulkopuolelle, ja tämä aiheuttaa ongelmia Jaken lähipiiriin johon kuuluu muunmuaassa vaimo Vickie(Kathy Moriarty) ja velipoika Joey(mainio Joe Pesci). Jaken aggressiivisuudesta huolimatta Joey yrittää parhaansa mukaan auttaa veljeään urallaan toimimalla tämän managerina. Jakesta alkaa muotoutua vainoharhainen raivopää, joka hakkaa vaimoaan tämän tästä. Kaikki huipentuu ikimuistoiseen otteluun Sugar Ray Robinsonia vastaan.

”You never got me down Ray, you never got me down.”

Robert De Niro on suorastaan ilmiömäinen tulisen ja vainoharhaisen Jaken roolissa. Voittamattomuudestaan kehässä huolimatta, Jake on vain ihminen, jolla on omat heikkoutensa. Kohtaus jossa lihavoitunut La Motta hakkaa itseään sellin seinään on hyvä esimerkki De Niron taidoista. De Niro panos näkyy elokuvassa. Ensin De Niron piti treenata itsensä huippu-urheilijan kuntoon ja myöhemmin lihottaa itsensä leffan myöhempiä vaiheita varten. De Niro ei halunnut meikkaajien tekevän hänestä lihavaa, vaan kaikki läski on aitoa. Myös De Niroa on kiittäminen siitä että leffa ylipäätään tehtiin, sillä alkuvaiheessa De Niro oli se, joka suoranaisesti patisti Scorsesen kuvaamaan elokuvan. Jaken veljeä esittävä Joe Pesci on myös loistava roolissaan.

Raging Bull on kuvattu periaatteessa kokonaan mustavalkoisena. Tämä toimii paremmin kuin hyvin, ja en pysty mitenkään kuvittelemaan tätä elokuvaa värillisenä. Tämä näkyy parhaiten juuri nyrkkeilykohtauksissa, jotka ovat visuaalisesti hienoa katseltavaa. Special Edition -dvd on kaikin puolin hieno julkaisu. Löytyy 14-sivuinen triviavihkonen, joka valottaa mukavasti leffan taustoja, traileri, dokumentti jossa haastatellaan myös itseään Jake La Mottaa ja muutama piilotettu extra.

Urheiluaiheiset elokuvat eivät ole yleensä erityisemmin kolahtaneet mutta Raging Bull tekee poikkeuksen ja pomppaa suoraan All time Top-10 listani kärkeen. Kaikin puolin mahtava elokuva.

nimimerkki: Cuomi

Arvosteltu: 12.05.2005