Peter Lorren roolisuoritus murhaajana yksi hienoimmista elokuvan historiassa.

19.6.2004 13:33

Alkuperäinen nimi:M - Eine Stadt sucht einen Mörder
Valmistusvuosi:1931

Kirjastosta löytyi myös paljon kehuttu Saksalaisen Fritz Langin ohjaama M – Kaupunki etsii murhaajaa. Kyllähän sitä Saksanmaallakin osattiin. Ja osataan vieläkin.

Kaupungissa riehuu häikäilemätön lastenmurhaaja(Peter Lorre) joka on tappanut jo kahdeksan lasta. Poliisi tekee kaikkensa mutta on silti aivan ymmällään. Koko kaupunki on lähes kaaoksessa ja kaikki epäilevät toisiaan. Mutta miten itse lopussa käykään? Tapahtuuko oikeus?

M on oikeasti hieno vanhan ajan murhatrilleri ja Peter Lorren roolisuoritus murhaajana yksi hienoimmista elokuvan historiassa. Leffa sisältää myös monia klassisia kohtauksia joita en viitsi ruveta spoilamaan. Mutta etenkin loppukohtaus on upea. Ohjaaja Fritz Lang on ollut minulle suhteellisen tuntematon nimi mutta kyllä kaveri ohjaamisen taitaa. Lang on onnistunut luomaan uskomattoman tiivin tunnelman ottaen huomioon sen seikan että leffassa ei ole lainkaan nmusiikkia. Miehen töitä voisin ruveta etsimään käsiini enemmänkin.

Puutteita leffasta on erittäin vaikea löytää vaikkakin keskivaiheilla tarinankerronta rupeaa hieman laahaamaan mutta se niistä. Kuitenkaan jo yli 70-vuotta vanha leffa ei tunnu yhtään vanhentuneen vaan sitä voisi jo verrata nykyajan saman lajityypin klassikoihin. Suosittelen lämpimästi kaikille tämän lajityypin ystäville.

nimimerkki: Cuomi

Arvosteltu: 19.06.2004