Judy Garland suorastaan säteilee.

24.3.2008 14:30

Alkuperäinen nimi:Meet me in St.Louis
Valmistusvuosi:1944

Tyttö ja kosija on Vincente Minnellin v. 1944 ohjaama musikaali, joka perustuu Sally Bensonin omiin lapsuudenmuistoihin St. Louisissa. Se on myös Judy Garlandin ja Vincente Minnellin ensimmäinen yhteinen elokuva.

Smithin perhe elää onnellista elämää vuoden 1903 St. Louisissa. Perheen tyttäristä Rose (Lucille Bremer) odottaa poikaystävänsä kosintaa, kun taas Esther (Judy Garland) on ihastunut naapurin poikaan. Perheonni kuitenkin järkkyy isän ilmoitettua muutosta New Yorkiin. Tästä ei ole mielissään varsinkaan perheen nuorimmainen, Tootie (Margaret O’Brien).

Judy Garland suorastaan säteilee tulevan miehensä Vincente Minnellin ohjauksessa ja tekee ehdottomasti yhden elämänsä parhaista rooleista. 21-vuotias Garland jopa ensin kieltäytyi tekemästä koko elokuvaa koska ei halunnut enää esittää teinirooleja. Onneksi mieli muuttui. Pikkusisko Tootieta esittävä 7-vuotias Margaret O’Brien on myös hyvä roolissaan ja hänet palkittiinkin erikois-Oscarilla.

Elokuvassa nähdään monta viihdyttävää musiikkiesitystä joista parhaiten mieleen jäävät The Trolley Song sekä jouluklassikoksi muodostunut Have Yourself A Merry Little Christmas, jonka Judy Garland tulkitseekin hienosti.

Tyttö ja kosija on upeissa Technicolor-väreissä kylpevä valloittava perhemusikaali. Lämminhenkistä draamaa mukavilla musiikkinumeroilla höystettynä. Smithien siirappinen perhe-idylli saattaa olla joillekin liiankin imelää katsottavaa mutta musikaalien ystävät ja varsinkin Judy Garlandin ihailijat viihtyvät varmasti tämän elokuvan parissa.

Arvosteltu: 24.03.2008