Yksinkertaisesta ideasta raapustettu yksinkertainen trilleri.

25.6.2008 08:15

P2

Alkuperäinen nimi:P2
Valmistusvuosi:2007

Jouluaattoilta on jo ehtinyt hämärtyä Manhattanille. Nuori assistentti Angela (Nichols) lähtee viimeisenä töistään hakemaan autoaan parkkihallista tasolta P2. Auto alkaa kuitenkin ketkuilemaan ja samalla hetkellä koko mesta suljetaan. Onneksi paikan vartija Thomas (Bentley) saapuu koiransa kanssa auttamaan neitokaista, mutta Thomasilla on oma suunnitelma tämän joulun varalle, johon Angelakin pian liittyy mukaan.

Alexandre Ajan esikoisteoksessa Haute Tension (2003) esiintynyt Franck Khalfoun on ohjannut esikoiselokuvansa P2, johon osittain käsikirjoituksen on laatinut itse Alexandre Aja. P2 idea ei nyt sieltä omaperäisimmästä päästä ole, mutta suhteellisen viihdyttävää menoa on silti luvassa, kun lähes koko elokuva tapahtuu pimeässä parkkihallissa. Franck Khalfoun osaa luoda muutamia varsin hyvin toteutettuja vaanimiskohtauksia, kun kukapa pimeässä parkkihallissa keskellä jouluaattoa auttamaan tulee viatonta naista.

Sitten kliseet joita P2 on pullollaan. Kun auto ei käynnisty, on pimeä tuntematon paikka ja ”spoiler” ystävällinen auttaja onkin mielipuolinen lainvartija, joka haluaa vain pitää hauskaa tänä jouluna. Sitten välillä yritetään paikata hommia tuomalla gorea mukaan, kun yksi Angelaa töissä härnännyt mies ajetaan seinään sen verran useasti, että sisuskalut eivät enään toimi, eli oikein mukavaa joulun viettoa luvassa. Rachel Nichols on hieman yksipuolinen sankaritar, mutta Wes Bentley osaa olla sopivan kylmäverinen roolissaan, mikä onkin yksi P2 kannatteleva voima.

Kokonaisuutena P2 on yksinkertaisesta ideasta raapustettu yksinkertainen trilleri, joka yhden kerran toimii menettelevänä jännitysviihteenä.

Arvosteltu: 25.06.2008