Yksi parhaimpia sarjakuvien pohjalta tehtyjä elokuvia.

5.3.2008 12:00

Menin katsomaan elokuvaa Asterix olympialaisissa silkasta mielenkiinnosta 4. päivä maaliskuuta. Ja täytyy sanoa, että kyllä tästä kannatti maksaa. Tälle tuli naurettua kunnolla moneen kertaan kahden tunnin aikana, eikä missään vaiheessa tule tylsää.
Kyllä tämä kannattaa käydä katsomassa, on sen verran hyvä leffa.

Sitten juoneen. Julius Caesar (Alain Delon) haluaa ”poikansa´´ Brutuksen menevän naimisiin prinsessa Irinan kanssa, mutta Irina lempii gallialaista Umpilempixiä. Sitten Irina tokaisee, että hän nai sen joka voittaa olympialaiset. Brutus on tietysti heti mukana (ja tietysti vilunkipeli alkaa heti), ja Umpilempix kiiruhtaa osallistumaan. Asterix ja Obelix (Gerard Depardieu) ovat tietenkin mukana, ja Akvavitix keittää taikajuomaa. Vaan onkohan kaikki sallittua?

Näyttelijät vetävät hommansa pääosin hyvin läpi. Alain Delon on loistava roolissaan Caesarina, joskin Caesarin hahmosta on tässä tehty liian itserakas. Pari kertaa tuli naurahdettua, kun Delon tulee esiin:”Ave minä!´´ Brutuksen, Asterixin ja Irinan näyttelijöitä en tunnistanut, mutta hekin vetävät roolinsa hyvin läpi. Eikä ohjauksessakaan mitään moittimista ole.

Erikoistehosteet ovat myös hienoja, ja elokuva sisältää Asterixmaiseen tapaan tukalia huumoritilanteita, ja alituiseen Brutus karjahtaa: Panen sinut palasiksi! Vitseille nauraa oikein kunnolla, eikä elokuvaa voi pituudestaan huolimatta pitkästyttäväksi väittää. Ja aina kun joku kulauttaa taikajuomaa, niin tietysti pamahtaa kunnolla. Sarjakuvien tapaan moni roomalainen lentää taivaalle nyrkiniskusta, ja useimmiten iskijänä on Obelix.

Ranskalaiset kyllä osaavat tehdä elokuvan elegantisti. Rajummatkin kohtaukset on tehty huumorilla, ja tekijöillä on selvästi ollut hauskaa tätä tehdessään. Kaikki ”Panen sinut palasiksi! kohatuksetkin on jollain tavalla humoristisiä, ja vaikka Caesaria yritetään useaan kertaan nitistää (voi koepeilaaja ja koekylpijä parkoja) niin se on silti huumoria, ei vakavissaan tehtyä. Musiikkikin on hienoa, ja sopii hyvin kohtauksiin. Elokuvateatterin kaiuttimista kelpasi kappaleita kuunnella elokuvan seurana.

Tämä on varmaan tärkeä Asterix-faneille, ja kelpaa se varmaan muutenkin. Itse olen Asterix-fani, ja totesin, että tämähän on aivan mahtava, vaikkei sarjakuvien tasolle ylläkkään. Caesarista on tosin tehty aivan liian itserakas, ja Caesarillahan ei ollut poikaa, ja ottopoika oli todellisuudessa Octavianus, ei Brutus. Mutta kyllä tämä on ehdottomasti todella hyvä elokuva. Kyllä tämä kannattaa jäydä katsomassa, sillä tämä on yksi parhaimpia sarjakuvien pohjalta tehtyjä elokuvia.

Arvosteltu: 05.03.2008