Yksi kaikkien aikojen shakin’ kuvista.

15.3.2002 00:27

Alkuperäinen nimi:The Omen
Valmistusvuosi:1976

Ennustus-trilogian 25-vuotis juhlajulkaisu tarttui sitten mukaan kaupasta. Joten kaikki kolme leffaa tykitetään kun keretään. Aloitetaan luonnollisesti ykkösestä eli siitä alkuperäisestä Ennustuksesta. Leffat on tullut kaikki nähtyä joskus 15-vuotta sitten ja ne tuntuivat erinomaisilta jo silloin. Oli aika tarkistaa miltä ne näyttävät plättyformaatissa. Ykkösosa masiinaan ja menoksi.

Alusta lähtien huomaa että kokonaisuuteen on panostettu. Jo pelkkien valikoiden putkahtaminen kuvaruutuun 16:9 leveydeltä sai kylmäväreet kulkemaan pitkin selkää. Vanhojen klassikkojen DVD-julkaisu on hieno juttu sillä hommat kilpailee täysiverisesti tämänpäivän tapausten kanssa eivätkä jää jalkoihin suttuisuuden takia. Ennustusta ei kuvan- ja äänenlaadun perusteella jaksa millään uskoa neljännesvuosisadan takaiseksi tapaukseksi. Loistavaa sanon minä ja näin nuoremmatkin katsojat (kuitenkin yli 18v) löytävät nämä joskus tehdyt hienoudet.

Pläjäys on todellinen helmi. Vaikka Ennustus painii ns. kauhukategoriassa niin se on enemmän sivistynyttä kylmähikimeininkiä kuin kasa järjettömien töräyttelyiden sarjaa jolla katsoja pelotellaan unohtamaan huono juoni. Ennustuksessa on jotain samaa ainutlaatuista jännitettä kuin esim. Hohdossa.

Jos joku ei tiedä mistä Ennustus kertoo niin tässä pikakatsaus aiheeseen. Ameriikan suurlähettilään (Gregory Peck) perheen esikoislapsi kuolee synnytyksessä ja nämä saavat tilalle kuin tilauksesta poikalapsen. Vaimo on vaihtokaupoista autuaan tiedoton. Lapsen varttuessa sattuu sekä tapahtuu ja perhe huomaa että nuoressa hurmurissa on jotain vialla. Koko kauheus aukenee vähitellen ja lähettiläs tajuaa ottolapsensa olevan itse vihtahousu kasvamassa maailmanvaltiaan 666 numeroisiin saappaisiin.

Yksi kaikkien aikojen shakin’ kuvista. Homma toimii eikä kalpene minkään ns. tämän päivän leffan rinnalla missään suhteessa.

Arvosteltu: 15.03.2002