Yksi elokuvahistorian parhaista jatko-osista.

5.12.2008 20:36

Alkuperäinen nimi:Rocky II
Valmistusvuosi:1979

Rocky II on yksi elokuvahistorian parhaista jatko-osista! Tämä oli päällimmäinen tunne, kun Rocky II tuli katsottua ensimmäisen kerran. Rocky II on jatko-osa maailman pysäyttäneelle dramaattiselle ensimmäiselle osalle, Rockylle. Niinkuin ensimmäisessä osassa, sympaattista ja huumorintajuista Rockyä esittää Sylvester Stallone, joka toimii tällä kertaa myös itse leffan ohjaajana. Se saattaakin olla yksi syy, miksi Rocky II on hieman onnistuneempi, kuin edeltäjänsä. Yleensä kun jatko-osat tuuppaavat olemaan lähes poikeuksetta huonompia, mitattiinpa sitä melkein miltä kantilta tahansa.

Rocky II on parempi kuin Rocky lähes joka osa-alueella. Juoni on tällä kertaa mielenkiintoisempi. Hahmot ovat jokainen uniikkeja, ja jokainen näyttelijä tekee taas loistavaa työtä. Stallone on osannut luoda enemmän huumoria tähän leffaan, kuin Alvidsen edeltäjäänsä. Musiikki on tosin kutakuinkin sama, mutta toimii edelleen. Toimintaa on lisätty enemmän, joka sopii ehdottomasti urheiluelokuvaan ja varsinkin nyrkkeilyyn.

Joku voisi sanoa, että Rocky II on vain päivitetty versio ykkösestä, enemmän draamaa, toimintaa ja juonikiemuroita. Osittain tämä pitää paikkansa, mutta mikään kopio Rocky II ei missään nimessä ole. Sylvester Stallone on onnistunut luomaan melkein täydellisen teoksen, ottaen huomioon, että onnistunutta jatko-osaa ei ole ikinä helppo tehdä.

Rocky II ei voittanut tai ollut ehdolla yhteenkään Oscariin, eikä voittanut kuin muutaman palkinnon, vaikka mielestäni olisi ansainnut ehdottomasti vähintään parhaan elokuvan Oscarin ehdokkuuden.

Jos pidit ekasta Rockystä, niin on sinun nähtävä myös sen jatko-osa. Se ei ole pettymys, kuten lukuisat muut jatko-osat kautta aikain.

”You’re Gonna Eat Lightnin’; You’re Gonna Crap Thunder”

Arvosteltu: 05.12.2008