Voi suositella lämpimästi kaikille David Cronenbergin elokuvien ystäville.

20.7.2003 12:18

Alkuperäinen nimi:Spider
Valmistusvuosi:2002

Jo lapsena mielisairaalaan joutunut, mieleltään pahasti järkkynyt mies nimeltä Spider (Ralph Fiennes) pääsee vihdoin vapaaksi oltuaan hoidossa yli 20 vuotta. Spider kärsii muistinmenetyksestä, hän ei muista juuri mitään lapsuudestaan tai siitä kuinka hän joutui laitokseen. Pikkuhiljaa hän alkaa kuitenkin muistaa enemmän ja enemmän asioita lapsuudestaan, ja me näemme nuo muistelmat takaumina. Spider oli hiljainen lapsi, joka piti isäänsä (Gabriel Byrne) ehkä hieman pelottavana henkilönä, mutta äitiään (Miranda Richardson) hän rakasti yli kaiken. Katsoja pääsee todistamaan järkyttäviä tapahtumia, jotka johtivat tuon herkän lapsen mielen järkkymiseen ja tuhoutumiseen. Mutta tapahtuiko kaikki sittenkään niin miten Spider asiat muistaa?

Juonesta ei voi kertoa juurikaan enempää, ettei paljastaisi tapahtumia liikaa. Spider on paljon kiinnostavia ja valtavirrasta poikkeavia elokuvia ohjanneen David Cronenbergin uusin elokuva, ja myös yksi hänen parhaista. Spider on hyvin ohjattu ja kirjoitettu draama, joka sisältää myös paljon jännityselokuville tyypillisiä ominaisuuksia. Trilleriksi en tätä kuitenkaan lähtisi kutsumaan, vaikka DVD:n takakannessa sitä siksi mainostetaankin.

Ralph Fiennes tekee loistavaa työtä elokuvan nimihenkilönä – hän on herkkä, vähäeleinen ja erittäin uskottava roolissaan. Miranda Richardson tekee hienon kaksoisroolin ja Gabriel Byrnessä riittä karismaa vaikka muille jakaa. Spider etenee välillä ehkä hieman hitaasti, mutta säilyttää silti jännitteensä loppuun asti. Loppuratkaisu oli ainakin minulle todellinen yllätys ja se jätti myös paljon mietittävää. Spideria voi suositella lämpimästi kaikille David Cronenbergin elokuvien ystäville, ja muillekin, sillä tämä on aikalailla Cronenbergin ”normaalimpia” elokuvia (mitään Cronenbergin elokuvaahan ei voi sanoa täysin normaaliksi!). Spider on erittäin huolella tehtyä draamaa, jota voisi sanoa jopa ohjaajansa viisaimmaksi ja kypsimmäksi elokuvaksi tähän mennessä.

nimimerkki: Kaiser

Arvosteltu: 20.07.2003