Virkistävää kuunnella välillä Uuden-Seelannin aksenttia.

29.12.2002 12:44

Alkuperäinen nimi:The Whole of the Moon
Valmistusvuosi:1997

Virkistävää kuunnella välillä Uuden-Seelannin aksenttia ainaisten amerikkalaisten ja englantilaisten joukossa ja katsella tuoreita näyttelijöitä. Naurettavat hiukset, nätti poika -imago ja tietenkin myös urheilutausta- usein kauneimmat ja koskettavimmat tarinat syntyvät juuri näistä aineksista. Ja tässäkin elokuvassa resepti toimii.

Alussa kaikki on hyvin ja nuori miespäähenkilö elää omaa elämäänsä täysin rinnoin. Sitten-PAM! Jotain järkyttävää tapahtuu. Onneksi päähenkilöllä on tukenaan perheensä ja ystävänsä. Tyttöystävälleen päähenkilö tarjoaa pakotietä sitä heidän lyhyellä seurusteluajallaan perustellen. Mitä tyttö tekee, jää itse kunkin nähtäväksi.

Sairauden aiheuttamat oireet kiristävät Kirkin hermoja. Ulkonäkö muuttuu ja Kirk kohtaa yhä suurempia vaikeuksia. Eräs näistä on Marty, katujen kasvattitytär, joka ei tunnu jättävän Kirkiä rauhaan. Hän häiriköi Kirkiä ja yrittää näin saada Kirkin sisuuntumaan. Joskus keinot ovat radikaaleja ja vaarallisiakin. Martyn oudot puheet ja kuolemaa pelkäämättömyys johtavat Kirkinkin vaikeuksiin.

Suurin osa leffasta keskittyy Kirkiin ja Martyyn sekä heidän erillisiin kamppailuihinsa, jotka jossain vaiheessa sulautuvat yhteen täyttääkseen Martyn viimeisen toiveen ja bailatakseen kovasti. Reissu käy hengenvaaralliseksi heidän kuntonsa ja Martyn vanhojen tuttavuuksien ansiosta. Loppujen lopuksi Martynkin kova kuori murtuu ja herkistely voi alkaa. On tullut monenlaisten paljastusten aika. On aika kuolla – ja aika elää.

Nimimerkki: Kaisa Malinen

Arvosteltu: 29.12.2002