Vieläkin laadukasta tuotantoa…

16.2.2003 18:36

Alkuperäinen nimi:Jurassic Park
Valmistusvuosi:1993

Jos maailmasta löytyy sellaisia elokuvia, jotka eivät sen syvällisempää esittelyä kaipaa, niin Steven Spielbergin Jurassic Park on nähtävästi yksi niistä. Vuonna 1993 leffa nostatti niin rajun hypen ja mediamylläkän, että vähänkin lehvamualimaa seuraavalle aihe oli jo tuttu. Dinosaurusbuumi ei ole sen koomin näyttänyt laantumisen merkkejä, ja Hollywoodissa samaa aihetta yritetään kupataan edelleen. Jurassic Park 3 tosin näytti, että aiheesta on otettu kaikki irti.

Jurassic Park oli myös elokuva, joka löi lopullisesti läpi CGI-vetoiset erikoistehosteet. Alkujaan leffan trikkipuoli piti tosin toteuttaa perinteisen go-motion tekniikan avulla, mutta Dennis Muren ja kumppanit olivat kehitelleet ILM:n toimistossa kasaan jotain uutta ja mullistavaa. Kehitys on alalla ollut valtavaa, mutta Jurassic Park on vieläkin laadukasta tuotantoa, vaikka tietokoneanimaatiota on ollut lähestulkoon joka leffassa.

Joidenkin mielestä elokuva on tyypillistä Hollywood-roskaa, toisten mielestä taasen mainiota viihdettä. Itse kallistun jälkimmäiselle kannalle. Pari tuntia sujuu tämän parissa vallan mainiosti, kunhan ei liiaksi analysoi näkemäänsä. Jokainen lienee elokuvan suhteen jo muutenkin sen oman kantansa muodostanut, joten asiaa on turha puida tässä tämän enempää.

nimimerkki: Krisu

Arvosteltu: 16.02.2003