Verinen mutta pasifistinen, hieno sotaelokuva.

10.1.2004 14:55

Alkuperäinen nimi:Cross of Iron
Valmistusvuosi:1977

”Bloody” Sam Peckinpahin elokuvat ovat kuulemma väkivaltaisia, mutta elokuvallisesti hienoja. Väkivaltaisuudesta viis, mutta jälkimmäinen kiinnosti. Ja realistinen sotaelokuvahan kiinnostaa aina. Sellaiseksi Rautaristiä kehuttiin. Anttilassa ko.leffa maksoi DVD:nä vain 7.95 euroa, joten mukaan lähti.

Leffa käsittelee toista maailmansotaa saksalaisten näkökulmasta, mikä on kunnioitettavaa. Korpraali Steiner on loistava sotilas, Rautaristilläkin palkittu. Mutta hän on myös omapäinen ja pasifistinen. Hänen komppaniaansa saapuu uusi upseeri, Preussilainen ylimys, Kapteeni Stransky, joka himoitsee Rautaristiä. Eikä kaihda keinoja sen saadakseen… tästähän seuraa ikäviä.

Rautaristi on hieno sotaleffa. Kyllä, se on väkivaltainen ja verinen, mutta siinä ei mässäillä. Sillä on pasifistinen asenne, ja se kuvaa sotaa kriittisesti. Peckinpah ohjaa loistavasti, ja näyttelijät tykittävät. James Coburn on loistava Steinerinä, ja Maximilliam Schnell todella hyvä Stranskyna.

Loppuratkaisu on hyvä, ja loppupuolella tapahtuva ”Rajalinja! Steiner!” lahtausjakso on mykistävä, hieno, ykkönen… yksi mieleenjäävimmistä kohtauksista kautta aikain. Ja elämää suuremmat lausahdukset, joista suosikkini on: Stransky: ”Minä näytän teille kuinka preussilainen upseeri taistelee.” ja siihen Steiner: ”Joo, ja minä näytän teille missä Rautaristi kasvaa.”

Kaikenkaikkiaan yksi parhaista sotaleffoista, joka muuten muistuttaa Edvin Laineen Tuntematonta sotilasta siinä määrin, että voisi melkein väittää Peckinpahin ottaneen mallia tuosta kotimaisesta kulttiteoksesta… Ok, näin ei luultavasti ole, mutta hyvin samanlaiset teokset ovat kyseessä.

Arvosteltu: 10.01.2004