Vauhdikkaiden kohtausten intensiivisyys nostaa tunnelman kattoon.

5.10.2008 00:39

Alkuperäinen nimi:Eagle Eye
Valmistusvuosi:2008

Jerry Shaw (Shia LaBeouf) on erään kopiointifirman työntekijä. Hän saa ikävän puhelun äidiltään; hänen kaksoisveljensä Ethan Shaw (Shia LaBeouf) on kuollut. Hautajaisten jälkeen Jerry matkaa automaatille ja huomaa saaneensa huomattavan summan rahaa kuin tyhjästä. Jerry matkustaa kotiinsa ja hämmästykseensä löytää sieltä uusimman teknologian aseita ja muuta rikollista roinaa. Pian Jerry saa puhelun: ”Sinulla on 30 sekuntia aikaa paeta asunnostasi.” Ja leikki saa luvan alkaa.

Samaan aikaan kun taustalla soi varsin nopeatemoinen musiikki, kuvakulmat vaihtelevat konekiväärin luotien tahtiin, mikä tekee elokuvasta todella vauhdikkaan tekeleen. Päänäyttelijöiden Shia LaBeoufin ja Michelle Monaghanin kemia toimii lähes täydellisesti. Vauhdikkaiden kohtausten intensiivisyys nostaa tunnelman kattoon, eikä elokuva anna hengähdystaukoa katsojalle kuin muutamissa kohtauksissa. Toimiva ja vauhdikas dialogi pitää katsojan elokuvan otteessa loppuun saakka. Sivurooleissa näyttelevät Rosario Dawson ja Billy Bob Thornton tekevät varsin uskottavaa roolityötä rikostutkijoina. Shia LaBeouf tekee nuoresta iästään huolimatta todella vahvan ja aidontuntuisen roolityön, mikä tuo elokuvalle ison plussan.

Eagle Eye on kokonaisuudessan todella nopeatempoinen ja mukaansatempaava toimintatrilleri hyvillä näyttelijäsuorituksilla höystettynä. Jos elokuvasta jotain huonoa pitäisi löytää, niin sanoisin, että alun muutamat kohtaukset eivät lähteneet kunnolla käyntiin ja laahasivat hetken aikaa. Suosittelen elokuvaa kaikille vauhdikkaiden elokuvien ystäville.

Arvosteltu: 05.10.2008