4.2.2005 21:39

Alkuperäinen nimi:Kramer vs. Kramer
Valmistusvuosi:1979

Kramer vastaan Kramer on laadukas avioerodraama hyvillä näyttelijöillä kuorrutettuna. Se kertoo Kramerin perheestä, jonka äiti, Joanna (Meryl Streep), lähtee pois jättäen miehensä, Tedin (Dustin Hoffman), huovaan heidän poikansa, Billyn (Justin Henry). Tedin hyvässä nousussa oleva ura kääntyy laskusuuntaan, kun hänen pitää opetella poikansa kanssa pärjäämään miesten kesken. Pienten alkuvaikeuksien jälkeen Ted oppii laittamaan ruokaa, tekemään kotiaskareita ja huolehtimaan pojastaan, mutta juuri, kun Ted on alkanut tuntea poikaansa, niin Joanna tulee takaisin vaatien Billyä itselleen.

Tunnelma on haikea ja elokuva on välillä koskettavakin. Dustin Hoffman on tapansa mukaan loistava pääosassa, samoin hänen poikaansa näyttelevä Justin Henry saa aikaan hienoa jälkeä. Meryl Streep on yllättävän pienessä osassa, mutta suoritus on kuitenkin täyttä Streep-laatua, eli ihan hyvään suorituksen hän läpi vetää, vaikka Hoffmanin show’han tämä on. Varmalla otteella eteenpäin menevä elokuva on hyvin laadukasta tavaraa, mutta ei mitään elämää suurempaa.

Jonkinlaisen klassikon leiman Kramer vastaan Kramer on saanut, mikä on ihan ansaittuakin. Avioerodraamat ei ehkä ole ihan minun lempparigenreni, mutta keskivertoa parempi tämä silti on. Tavalliseen kliseisyyteen ja hollysiirappiin ei ainakaan pahasti sorruta. Mikään kummoisempi tämä ei ole, mutta ihan hyvin tämän seurassa viettää illan tai parin.

Arvosteltu: 04.02.2005