Vaatii keskittymistä, eikä sitä kannata katsoa sivusilmällä.

6.5.2003 18:30

Alkuperäinen nimi:Lost Highway
Valmistusvuosi:1997

Jos olet kyllästynyt itseään toistaviin ja persoonattomiin Hollywood jännäreihin, kannattaa katsoa David Lycnhin Lost Highway tai joku muu heebon oudoista leffoista tai sarjoista. Erilainen ja outo trilleri Lost Highway todellakin on.

Juonen kuvaileminen on erittäin vaikeaa ja typerän kuuloista, mutta yrittänyttä ei laiteta.
Tavallinen Amerikkalainen perhe, johon kuuluu mies ja nainen, löytävät kuistiltaan kirjekuoren jossa ei ole lähettäjän nimeä, osoitetta tai mitään mikä viittaisi siihen keneltä se on ja kenelle se on. Pariskunta kuitenkin katsoo tämän filmin, jossa on kuvattu heidän taloaan ulkoapäin muutamia minuutteja. Tämä ei heitä huoleta, mutta seuraavassa nauhassa joku tulee taloon sisälle ja kuvaa kuinka mies ja nainen nukkuvat. Tämän jälkeen leffasta katoaa se viimeinenkin järki, kun mies tappaa vaimonsa, mutta ei tajua sitä itse ja joutuu vankilaan, josta hän sitten katoaa ja hänen tilalleen ilmestyy 24 vuotias autokorjaaja.

Lost Highway on erittäin omituinen leffa, jonka juonta on turha edes yrittää tajuta. Leffa vaatii keskittymistä, eikä sitä kannata katsoa sivusilmällä. David Lynch on ohjannut monia omituisia leffoja (Mulholland Drive) ja sarjoja (Twin Peaks), eikä Lost Highway tee poikkeusta. Lynch -faneille se on varmasti upea kokemus, mutta tavallinen tallaaja saa siitä hyvin vähän irti.

Näyttelijät tekevät hyvää työtä ottaen huomioon kuinka outoja hahmot tässä leffassa ovat. Käsikirjoituksen on laatinut osittain Lynch, joten se on varmasti juuri niin outo ja sekava kuin Lynch on halunnut. Ohjaus on upean synkkää ja pitää otteessaan upeasti. Mitään kovinkaan radikaalia tai mielenkiintoista ei näytetä, mutta reippaat 2 tuntia sujuu silti ilman tylsistymisiä. Itse en ole nähnyt paljoakaan Lynchin tuotantoa, mutta Lost Highway vakuutti minut että herra osaa asiansa ja on varmasti yksi kaikkien aikojen omaperäisempiä ja kekseliäämpiä ohjaajia.

nimimerkki: Criiticco

Arvosteltu: 06.05.2003