11.8.2005 13:26

Alkuperäinen nimi:The Searchers
Valmistusvuosi:1956

Ethan Edwards (John Wayne) palaa sodasta kotiinsa veljensä luokse, mutta kohta pian tragedian, kun hänen veljensä perheen kimppuun käyvät intiaanit. Intiaanit tappavat perheen muut jäsenet, mutta perheen nuorin tyttö, Debbie, saattaa olla hengissä. Ethan lähtee etsimään veljentyttöään yhdessä Martin Pawley –nimisen nuorukaisen (Jefferey Hunter) kanssa. Niin menee monta vuotta, kun miehet ratsastavat hevosillaan etsien tuota pientä tyttöä, mutta he eivät vähällä lannistu.

John Ford on ohjannut rautaisella otteellaan tämän kehutun Westernin. The Searchers eli Etsijät on myös hienosti käsikirjoitettu ja näytelty. Miesten matkaan on hyvin ujutettu huumoria, eikä katsojan mielenkiinto ala laantua missään vaiheessa elokuvaa. John Wayne tekee yhden elämänsä parhaista roolisuorituksista, en ole koskaan ennen nähnyt miestä yhtä hyvässä vedossa kuin tässä pläjäyksessä. Hänen hahmonsa ei ole mikään tyypillinen puhdas sankarihahmo, vaan hänestäkin löytyy omat pahat puolensa ja täten katsojan on todella helppo samaistua häneen.

Etsijät on viihdyttävä, dramaattinen, jopa hauska sekä varmalla ammattitaidolla tehty länkkäri. Nyt on kyseessä yksi parhaista näkemistäni westerneistä. Suosittelen ehdottomasti kaikille westerneistä pitäville, tässä on yksi todella hyvä lajityypin jäsen. Oikein mitään pahaa sanottavaa tästä ei löydy, mutta ei tämä kuitenkaan mikään ihan täydelliseksi hiottu timantti ole. Joka tapauksessa kyseessä on hieno teos, jota voin suositella kaikille, vaikka westernit eivät pahemmin kolisisikaan. Tunnelmaa löytyy vaikka millä mitalla ja hyvin kirjoitetut hahmot pitävät hienoa tarinaa pystyssä. Elokuvallisesti kyseessä on mestariteos, mutta ei Etsijöiden viihdearvoakaan pidä kiistää.

Arvosteltu: 11.08.2005