Tom Cruise tekee yhden uransa parhaista rooleista.

20.7.2005 14:19

Alkuperäinen nimi:The Last Samurai
Valmistusvuosi:2003

Historiallisia eepokkeja on tullut 2000-luvulla tiuhaan tahtiin. Mielestäni paras näistä on Edward Zwickin ohjaama ja Tom Cruisen tähdittämä Viimeinen Samurai, joka on samalla yksi parhaista 2000-luvun elokuvista, joita olen nähnyt.

Elämäänsä ja ainaisiin taisteluihin kyllästynyt Kapteeni Nathan Algren (Cruise) saa tarjouksen lähteä kouluttamaan Japanin armeijaa, jotta he voittaisivat samurait, jonka jälkeen Japania voisi alkaa nykyaikaistaa. Algren lähtee Japaniin pienen mietiskelyn jälkeen. Hän alkaa kouluttaa armeijaa, mutta kesken koulutuksen tulee käsky hyökätä läheiseen metsään, jonne samurait ovat tulleet. Algren vastustaa hyökkäystä loppuun asti, sillä sotilailla ei ole valmiutta sotaan. Hyökkäys päättyykin Japanin armeijan perääntymiseen ja Algrenin vangitsemiseen. Algren viedään erääseen samuraikylään, jonka johtaja Katsumoto (Ken Watanabe) kertoo Algrenille, että hän saa lähteä ennen talvea pois. Algrenilla herää mielenkiinto kyseistä elämää kohtaan ja hän alkaa pikku hiljaa harjoitella samuraiden elämäntapoja. Samaan aikaan Japanin armeija valmistelee uutta hyökkäystä samuraita vastaan.

Viimeinen Samurai on kaikin puolin onnistunut elokuva. Leffassa yhdistyivät hienosti draama, seikkailu ja sota. Näyttelijävalinnatkin olivat toimivia. Tom Cruise tekee yhden uransa parhaista rooleista. Ken Watanabe Katsumotona tekee vahvan roolin. Myös Tony Goldwyn tekee hyvän roolin hieman ilkeämpänä hahmona.

Edward Zwickin ohjauksessa ei ole mitään moittimista. Muutamissa taisteluissa oli turhan nopea leikkaus, mutta se ei kokonasuutta häiritse. Muuten taistelut kuvattiin todella näyttävästi. Visuaalinen puoli oli todella upea.

nimimerkki: andy

Arvosteltu: 20.07.2005