Toivottavasti tämä saaga on myös tekijöiden mielestä valmis.

28.3.2008 15:56

Jokainen toisen PotC-leffan yli puolivälin katsonut pystyi varmaankin arvaamaan vielä toisen jatko-osan tarpeen (paitsi rahantienaamisessa, myös juonellisessa mielessä). (Toistaiseksi) viimeiseen osaan lähdettäessä oli juonenpätkiä jäänyt auki niin tolkuton määrä, että niiden paikkaamiseen pystyi helposti kuvittelemaan tarvitsemaan kaksituntisen. Mutta entäs kun tekijät päättivät heittää soppaan vaan entistä enemmän aineksia? No, vanhoja voidaan poistaa puolihuolimattomasti kertomalla, että ne nyt vaan sattuivat tapahtumaan jotenkin osien välissä ja kun kestoa lisätään niin sitten kaikki tarpeellinen ja tarpeeton mahtuu mukaan, eikös? Niinhän se, ikävä kyllä.

Vanha kunnon Jack (Depp) on oikein semmoisessa pulassa, ettei veikkosta voida auttaa ilman reissua maailman laidalle. Ilkeä Davy Jones (Nighy) on edelleen elossa, eivätkä tämän mielipiteet tuttua kapteenia kohtaan ole pahemmin lämmenneet. Ja samaan aikaan merien kaikki piraatit valmistaudutaan pyyhkäisemään maailmankartalta. Niinpä lähes kaikki tarinan elossa olevat hahmot, muutama uusi ja yksi kuollutkin lähtevät hakemaan kaikkien aikojen sekavinta merirosvokapteenia takaisin maailmanpelastushommiin. Harmi vaan, että Jackin mielessä lievästi ilmaistuna heittää, ja tämä näkyy siinä, että parhaimmillaan ruudussa vilistää toistakymmentä Johnny Deppiä. Toisen taivas, toisen helvetti, itse kuulun ensimmäiseen ryhmään.

Mutta jos Jack on sekaisin, niin ei muukaan leffa kovin hyvin voi. Erityinen vika on jo edellä mainitussa käsiksessä. Tarinalla on pituutta aivan tolkuttomasti, ja se käytetään siihen, että joku vaihtaa puolta viiden minuutin välein, kunnes ollaan suunnilleen alkuasetelmissa. Kaikessa tässä kohelluksessa Deppin edelleen loistavasti esittämästä Jackista on tullut hieman tylsä sivuhahmo muiden ruutuun ja pois vilahtelevien hahmojen rinnalle. Näyttelijöiden työskentelyssä ei todellakaan ole ongelmia, sen sijaan siinä, että heitä on turhan liikaa. Erityisesti perinteisen Disney-tyylin tylsät ja sitäkin turhemmat muka-hauskat pelleilijät olisi voinut hyvin tajuttu jättää pois jo vaikka ensimmäisestä leffasta, tai viimeistään nyt, kun vitsit ovat huonontuneet liikaa. Lisäksi lähes kaikki hahmot on laitettu latelemaan epämääräisiä vitsintynkiä, huolimatta siitä pilaako tämä hahmon vai ei. Useimmiten nimittäin pilaa.

Efektit ovat aina kuuluneet sarjan erikoisalaan, ja niin on tälläkin kertaa. Huumaavassa lopputaistelussa ei panoksia säästellä, mutta ei tosin katsojan hermojakaan, koko muun leffan tavoin myös se vihoviimeinen rämistys on pahasti pitkitetty. Kyseisestä kohdasta on sanottava, että se toimii sitä paremmin mitä isompi kuva on.

Ei tästä kolmososasta enää enempää, mutta sen sijaan mahdollisesti, toivottavasti ei, tulevasta nelososasta täytyy päästä pari sanaa sanomaan. Toivottavasti 98% hahmoista eli kenties jopa kaikki paitsi Jack jätetään työpöydälle ja piraattimme seilaa urheasti uusille vesille sen sijaan että jatketaan leffan lopussa liian ilmeisesti auki jätettyä linjaa. Tai parempi, jos koko nelososaa ei vain tehtäisi, vaan myös Jack seilaa satamaan ja pysyy siellä. Tämä saaga on tarpeeksi valmis. Itse asiassa oli jo Mustan helmen kirouksen jälkeen.

Arvosteltu: 28.03.2008