Todella hyvä sotaelokuva, joka olisi ansainnut paikan elokuvateatterissa.

9.4.2004 11:25

Alkuperäinen nimi:Tears of the Sun
Valmistusvuosi:2003

Käskyjä orjallisesti noudattava Navy Seal luutnantti lähetetään pienen ryhmänsä kanssa Nigeriaan, jossa kapinallisarmeija tuhoaa ja tappaa kaikkea tielleen osuvaa. Ryhmä ei saisi sekaantua tilanteeseen, eikä ampua ellei heitä ammuta, heidän täytyisi vain hakea pois sieltä eräs amerikkalainen lääkäri, pappi ja kaksi nunnaa. Lääkäri vain ei suostukaan lähtemään ilman paikallisia pakolaisia, ja siitäkös soppa syntyy, kun luutnantin täytyy päättää, noudattaako hän käskyjä, vai tekeekö hän päivän hyvän työn?

Bruce Willis tekee hyvän roolisuorituksen Navy Seal luutnanttina, vaikka hänen ilmeensä ei vaihdukaan kertaakaan leffan aikana. Muutkin näyttelijät ovat hyviä, ja ohjaus on todella hyvää. Kässärikin on hyvin toimiva, ja asiallinen. Elokuva kehittyy hitaasti, ensimmäiset laukaukset ammutaan vasta jossain neljänkymmenen minuutin kohdalla. Se luo alkuun ihanan jännitysmomentin, ja pistää katsojan hieman miettimään. Tuota tosiaan tapahtuu Afrikassa, miksei kukaan tee mitään? Elokuvan alussa nähtävä arkistokuva sisseistä ampumassa viattomia kadulla, verisistä lapsista ja ruumiskasoista liikuttaa ainakin allekirjoittanutta. Minä luulin aluksi että kyseessä on pelkkää aivotnollillatoimintaa, kuten DVD kansi antaa ymmärtää, mutta ei se ole sitä. Väkivaltakin on elokuvassa suurimmalti osin perusteltua, ja realistista.

Todella hyvä sotaelokuva, joka olisi ansainnut paikan elokuvateatterissa. Sentimentaalisuuteen tosin sorrutaan ihan lopussa, ja se tiputtaa pisteitä hieman. Suosittelen!

Arvosteltu: 09.04.2004