Tim Burton sai vapaat kädet esitellä hahmoja omaan tyyliin ja sen huomaa!

14.8.2017 11:06

Alkuperäinen nimi:Batman Returns
Valmistusvuosi:1992

Batman on ajanut rikolliset katujen pimentoihin ja joulu on saapunut Gothamiin. Outo Pingviinimäinen mies on noussut viemäreistä ja vaatii ihmisoikeuksia. Hän asettuu pormestariehdokkaaksi ja saa apua hullulta ja vaikutusvaltaiselta Max Shreckiltä. Batman joutuu Pingviinin lisäksi taistelemaan salaperäistä Kissanaista vastaan, joka on erittäin arvaamaton tapaus.

Vuonna 1989 ilmestynyt Batman oli suuri menestys ja jatko-osa oli välttämätön. Tim Burton ja Michael Keaton palasivat seuraavaan elokuvaan ja Burtonin haluttiin tekevän omaperäinen elokuva. Vapaat kädet saanut Burton teki todella Burtonmaisen elokuvan. Tästä synkkyydestä minä pidin, mutta samalla mietin, että sopiiko se tälläiseen supersankarielokuvaan. Kyllä sanoisin, että sopii.

Musiikki on hyvää ja visuaalisesti tämä on juurikin niin Burtonmainen kuin voi vain Batman-elokuva olla. Puvustus toimii myös kiitettävästi, vaikka Batman ei voi kääntää päätä ilman, että kääntyy kokonaan.

Michael Keaton toistaa roolinsa Batmanina ja onnistuu jälleen vakuuttamaan meidät katsojat. Tosin hän jää jälleen elokuvan pahiksen varjoon. Danny DeViton esittämä Pingviini nimittäin varastaa show’n totaalisesti ja ei muistuta ollenkaan sitä sarjakuvista tuttua hahmoa. Tämä Pingviini ei ole smokkiin pukeutunut herrasmies vaan täysi eläin, jonka suusta valuu mustaa mönjää. En ihmettelisi, jos tämä pelottaisi pieniä lapsia. Mutta juuri hahmon kammottavuudessa, piilee sen mahtavuus. Mukana on myös Max Shreck, jota tulkitsee Christopher Walken. Hän suoriutuu roolistaan ihan mukiinmenevästi. Eikä myöskään Kissanaista saa unohtaa. Tämän tunnetun naisrikollisen roolin on itselleen saanut Michelle Pfeiffer on suorastaan loistava.

Loppujen lopuksi vuonna 1992 ilmestynyt Batman Returns on mainio Batman-elokuva, jonka katsomisen jälkeen toivoisi, että Burton olisi saanut ohjata vielä toisen elokuvan. Tosin jos Joel Schumacher ei olisi koskaan saanut ohjata Batman Foreveria ja Batman & Robinia, olisiko Nolan koskaan tehnyt omaa näkemystään aiheesta? Tämä elokuva ei ole yhtä hyvä kuin edeltäjänsä, mutta silti parempi kuin jatko-osansa. Nappasi hienosti mukaan ilman suurempia ongelmia.

Arvosteltu: 14.08.2017