Teknotrilleriä on vaan saatu viime aikoina nähdä paremmassakin muodossa.

28.9.2002 12:32

Alkuperäinen nimi:The Siege
Valmistusvuosi:1998

Poikkeustila on mielenkiintoinen tapaus. Se rymistelee eteenpäin kovalla vauhdilla. Suvantokohtia ei pläjäys paljoa viljele. Silti se onnistuu olemaan hyvinkin keskinkertainen actiontuote. Mielenkiintoa lisää tietenkin se että kyse on terrorismista ja tapahtumapaikkana on New York. Valmistusajankohta on 1998 ja yhtäkkiä elokuva ei tunnukkaan niin fiktiiviseltä. Melkein kuin katselisi opetusfilmiä, näin käy jos yrität harjoittaa terrorismia amerikkalaisessa maassa. No kuten me kaikki jälkeenpäin tiedämme ihan niin yksinkertaisia nämä jutut eivät ole.

Arabiterroristit suorittavat New Yorkissa yhä massiivisemmaksi kasvavia terroritekoja. Ensin aloitetaan bussin räjäyttämisestä ja sen jälkeen siirrytään suurempiin toimiin. Kun tilanne alkaa näyttää liian uhkaavalta FBI, CIA ja asevoimat puuttuvat peliin kukin omine toimintatapoineen. No sekaisinhan se paletti saadaan myös maan sisällä.

Denzel Washington, Annette Bening ja Bruce Willis, siinä nippu superstaroja jotka on palkattu naamoiksi vetämään suurta yleisöä teattereihin tai sohvanpohjalle DVD.n ääreen. Kaikki ovat ikäänkuin jo edellämainittujen ryhmien edustajia tapahtumien keskipisteessä. Denzel vetää juuri sen ”hyvän ihmisen” roolin johon on saatu tottua. Hyvin rutiininomasta touhua kaikin puolin.

Tapahtumat todellakin vyöryvät eteenpäin. Teknotrilleriä on vaan saatu viime aikoina nähdä paremmassakin muodossa. Tavallisena viihdepläjäyksenä leffa toimii erinomaisesti. Silti se ei onnistu erottumaan huttumassasta kuin tapahtumapaikan ja ajankohtaisen aiheensa vuoksi.

Arvosteltu: 28.09.2002