Tästä elokuvasta löytyy jokaiselle jotakin!

1.4.2017 12:11

Alkuperäinen nimi:Teenage Mutant Ninja Turtles
Valmistusvuosi:1990

Teini-ikäiset mutanttininjakilpikonnat tai lyhyemmin Turtlesit ovat Kevin Eastmanin ja Peter Lairdin kehittämät sarjakuvahahmot. Sarjakuvat olivat erittäin tuottoisia, vaikka alussa ne oli saada vaikea myyntiin. Lopulta jälleenmyyjät innostuivat ideasta ja näkivät siinä suuren määrän potentiaalia. Playmates otti myös ideasta kiinni ja tuotti Turtleseista kymmenittäin leluja. Turtlesit pääsivät lelujen avulla TV:n puolelle. Animaatiosarjasta tehtiin hauska ja Turtleseiden naamioit saivat omat värit. Vuonna 1990 Turtlesit siirrettiin isolle valkokankaalle ja lopputuloksena oli kokonaisuudessa loistava elokuva!

New Yorkissa riehuu suuri rikosaalto, jota johtaa salaperäinen Jalkaklaani. Toimittaja April O’Neil on päättänyt ottaa selvää ja tutkia näitä rikoksia. Hän päätyy kuitenkin yhden rikoksen keskelle, mutta jokin vihreä pelastaa hänet. Kyseessä on tietenkin meidän tuntemat Leonardo, Raphael, Donatello ja Michelangelo. He menevät kertomaan asiasta Mestari Tikulle, joka on ninjutsun hallitseva mutatoitunut rotta. Tämän jälkeen Raphael lähtee kaupungille ja joutuu tappeluun oikeudenpuolustaja Casey Jonesin kanssa. Paluumatkalla hän pelastaa Aprilin Jalkaklaanilta ja vie tämän viemäriin. Siellä April kuulee Tikun kertoman tarinan. Illalla Turtlesit ovat Aprilin luona syömässä tietenkin pizzaa. Tällä välin Tikku kuitenkin kaapataan Jalkaklaanin johtajan Silppurin käskystä. Raphael tajuaa, että oli vahingossa itse johdattanut Jalkaklaanin heidän päämajaan. Nelikko palaa Aprilin luo ja Raphael lähtee katolle, jossa joutuu hyökkäyksen kohteeksi. Casey liittyy taisteluun mukaan. Pian Turtlesit, April ja Casey pakenevat maalle, jossa heidän on levättävä, että he voisivat kukistaa Silppurin…

Ensimmäinen Teini-ikäiset mutanttininjakilpikonnat elokuva on alkuperäistä animaatiosarjaa synkempi. Se ei tarkoita etteikö se olisi myös hauska. Huumoria löytyy, mutta elokuvassa osataan olla myös tunteelisia. Nuotiokohtaus on herkkä ja saa aikaan jotenkin hyvän mielin. Jännitystä löytyy ja ihan pienten tätä ei kannata katsoa. Musiikki on loistavaa ja pirteää, joka jää päähän soimaan.

Kilppareiden puvut olivat hienoja, vaikka nykypäivänä ne eivät ole enään niin mullistavia. Toimivat silti! Silppuri oli ylivoimaisesti yksi parhaimmista asioista koko elokuvassa. Hänen pukunsa oli tehty hyvin ja hänen ensikerta, kun hänet nähdään oli suoraansanoen eeppinen.

Vuoden 1990 Turtles-leffasta lötyy lapsille tuttua Turtlesia ja aikuisillekkin lötyy omat viihdykkeet. Jokaiselle jotakin!

Arvosteltu: 01.04.2017