Tässä on ainekset kiehtovaan ja kimuranttiin mysteeriin, joka ei aukene kertakatsomisella mitenkään.

24.3.2004 18:10

Alkuperäinen nimi:Mulholland Dr.
Valmistusvuosi:2001

David Lynch on kiistatta amerikkalaisen elokuvan kiinnostavimpia ja luomisvoimaisimpia nimiä. Miehen absurdit, ihmismielen pahuutta ja elämän järjettömyyttä kuvaavat surrealistiset ja haastavat elokuvat ovat saaneet vankan kulttisuosion myös täällä Suomessa.

Tällä kertaa Lynch on sukeltanut Los Angelesin salaperäiseen maailmaan ja tarina alkaa siitä kun viehättävä nainen menettää muistinsa auto-onnettomuudessa. Huostapaikan hän saa juuri kaupunkiin muuttaneelta innostuneelta näyttelijättärenalulta, joka harjoittelee elokuvaroolia varten. Matkalla nähdään mm. sekopää elokuvaohjaaja, viisas vuokraemäntä, neuvoja anteleva cowboy, surkea palkkamurhaaja, sinisiä laatikoita, sinisiä avaimia, rahaa täynnä oleva salkku sekä paljon muuta.

Tässä siis ainekset kiehtovaan ja kimuranttiin mysteeriin, joka ei aukene kertakatsomisella mitenkään, mutta jonka rakkaustarina on elokuvan oivaltamisen jälkeen uskomattoman kaunis kuvitelma. Lisäksi Lynchin hovisäveltäjä Angelo Badalamentin loistava taustamusiikki on taas tärkeässä osassa.

Kehtaan miessukupolvea edustavana heterona todeta, että Mulholland Drive on kaunein elokuva minkä olen nähnyt.

nimimerkki: Johnny Cool

Arvosteltu: 24.03.2004