Tarina vapaudesta. Mutta kuka vapauttaisi itse elokuvan sen mahtipontisuuden kahleista?

22.8.2007 00:14

Alkuperäinen nimi:Amistad
Valmistusvuosi:1997

Spielberg ja massiivinen tuotanto. Ne jotenkin sopivat yhteen. Parhaimmillaan niistä syntyy Spielbergimäisen lapsellisia seikkailuleffoja tyyliin Indy tai Jurassic Park tai sitten toimivaa, visuaalimättö-scifistelyä tyyliin Minority Report. Noloimmillaan rahasangossa kiinni roikkuvaa ja itse sisällön unohtavaa kamaa esim. Jurassic Parkin kakkososan hengessä.

Oscar-palkintoihin epätoivoisestikin kurkotteleva ja mahtipontisesti uhitteleva leffa Amistad on jotakin siitä ääripäiden keskeltä. Läpi koko massiivisen kahden ja puolen tunnin keston päällimmäinen fiilis on puoliksi uninen ja puoliksi tuotannon komeutta ihasteleva jaah, tässä tää nyt on.

Ja niin, siinä se Amistad-alus sitten möllöttää vesillä. Intro on actionia verisimmillään, veri purskahtelee, kun musta orjamiehistö teloittaa vangitsijansa ja kääntää purjeet takaisin kohti kotia ja rakkaita. Mutta elämä on täynnä muttia, ja matka täynnä mutkia. Lopulta Mende-kieltä sopertava heimolauma viedään Jenkkilään vangeiksi ja oikeuden eteen kuulemaan, ansaitsevatko he vapautensa.

Teemaltaan toteen pohjaava Amistad on mitä kaunein. Vapaudenkaipuu ja –ylistys lentävät korkealla ja ylistettyinä kaiken kankeuden keskellä. Kuka meistä on sanomaan toiselle, ansaitseeko hän vapautensa? 1800-luvun orjakauppa näytetään juuri siinä valossa, jossa sen suo näytettävänkin.

Näyttelijäsuorituksista löytyy helmiä, oikeastaan jo casting kertoo mitä tuleman pitää: konkarit Freeman, Hawthorne ja Hopkins Djimon Hounsoun ja Matthew McConaugheyn tukemana… toimii! Vaikka Hopkins nappasikin sivuosaehdokkuuden, niin em. joukosta löytyy parikin maukkaampaa suoritusta. Lapsitähteyden kahleista irti pyristelevä Anna Paquin tekee pienen hauskan visiitin Espanjan kuningattarena.

Siihen nähden, että Amistad punnitsee puntarissaan vapauden kokoista asiaa, on se itse aika rajoittunut ja mahtipontisen elokuvan kaavaan vangittu, oikeussalidraaman viittaan kiedottu ja tuskissaan maassa kiemurteleva tapaus. Tekisi mieli ihan vapauttaa Amistad kahleistaan ja päästää se purjehtimaan vapaina vesillä. Näin komeat yksittäissuoritukset jäävät nimittäin vain yksittäissuorituksiksi.

Arvosteltu: 22.08.2007