Tämän näkeminen kuuluu yleissivistykseen.

22.3.2003 10:47

Alkuperäinen nimi:Jaws
Valmistusvuosi:1975

Hai rupeaa terrorisoimaan pienen kylän asukkeja. Kolme miestä: poliisi Martin Brody (Roy Scheider), metsästäjä Quint (Robert Shaw) ja haitutukija Matt Hooper (Richard Dreyfuss) saavat kunnian lähteä merelle metsästämään sen.

Tappajahai on yksi Steven Spielbergin kuuluisemmista leffoista, mutta ei ainakaan minun mielestäni paras. Tappajahai on kyllä hyvä leffa ja klassikko. Itsekin pidin tästä, mutta leffa olisi silti kaivannut hieman enemmän toimintaa. Haikaloja olisi saanut olla vähän enemmän, mutta sitten olisi varmasti ollut kyseessä pelkkä tusinaleffa. Minusta Tappajahai on jo vähän vanhentunut, mutta silti leffa jaksaa iskeä vieläkin. Tämän jälkeen ei Spielbergiltä huonoja ole tullutkaan.

Jatko-osiakin tälle on tullut, mutta Spielbeg ei niitä ohjannut. Niitä en itse ole (vielä) nähnyt, mutta luulisin niiden olevan tätä paljon huonompia, niin kuin jako-osat yleensäkin ovat. Renny Harlinkin ohjasi oman haileffan Deep Blue Sean, mutta se on tähän verratuna aivan surkea.

Spielbergin ohjaus on loistavaa, niin kuin aina. Minuun leffa ei tehnyt erittäin suurta vaikutusta, mutta silti tämä on ehdottomasti hyvä leffa. Kyllähän tämän näkeminen kuuluu yleissivistykseen ja ne jotka eivät tätä ole nähneet, niin mars videovuokraamoon.

nimimerkki: Thoke

Arvosteltu: 22.03.2003