Tämä osa Tappava Ase-sarjasta on hieman lämminhenkisempi.

9.12.2002 20:43

Alkuperäinen nimi:Lethal Weapon 3
Valmistusvuosi:1992

Taas paukkuu! Jo kolmannen kerran Mel Gibson esittää läpimurtorooliaan Martin Riggsinä. On myös loputkin roolit pysyneet samoilla näyttelijöillä. Mitäs sitä vaihtamaan näyttelijöitä kun homma toimii tosi hyvin perusköörilläkin. Tämä osa Tappava Ase-sarjasta on hieman lämminhenkisempi.

Ensimmäisessä osassa Riggs oli yksinäinen susi jolla oli itsemurhahaluja koska vaimo oli kuollut, toisessa osassa hän menetti tärkeän henkilön joka oli hänelle ensimmäinen nainen vaimon jälkeen, mutta tässä hän rakastuu Rene Russon esittämään Lorna Coleen ja tässä pitää vanha sanonta: ”Rakkaudesta se hevonenkin potkii.”

Ja juoni meni suurin piirtein näin: Roger Murtaugh (Danny Glover) on jäämässä eläkkeelle viikon päästä mutta vapaille asemarkkinoille ilmaantuu uudenlaisia panoksia ”kytäntappajia” jotka läpäisevät luotiliivit ja tästäkös paniikki iskee. Pian käy selville että näitä kauppaa ex-poliisi. Roger ehtii toki kokea hirveitä tuskia ammuttuaan erään jengiläisen joka ei ollut varmaan käynyt puberteettia läpi, mutta jos tämä poika ampuu automaattiaseilla poliiseja niin onko vaihtoehtoja?

Kaikki näyttelijät osaavat hommansa: Mel Gibson on delleen sama vitsikäs toiminnan mies, Danny Glover hokee edelleen: Olen liian vanha tähän paskaan ja Joe Pesci on kuin luotu kimeä-äänisen nipottajan rooliin. Loppuhuipennuskin on vailla vertaa kun rakenteilla olevat asunnot ovat ilmiliekeissä ja aseet puhuvat kaunokieltään. Elokuvassa on myös huvittava riisuutumiskohtaus Gibsonin ja Russon välillä. Se tapahtuu aivan muista syistä kuin saattaisi olettaa. Edelleen on kyllä vaikea uskoa miten tämä elokuvasarja on onnistunut pitämään tasoa todella korkealla kun usein suurin osa jatko-osista on roskaa muissa elokuvasarjoissa.

Arvosteltu: 09.12.2002