23.3.2005 21:29

Alkuperäinen nimi:Tears of the Sun
Valmistusvuosi:2003

Afrikka on konfliktialueena luultavasti kaikista unohdetuimpia. Monihan ei edes tiedä enempää asiasta kuin sen, mitä uutisissa ja lehdissä on. Tämä elokuva kuitenkin tuo hieman tuota aluetta esille. Tässä elokuvassa nähdään, miten julmaa sikäläinen sodankäynti on.

Nigeriassa tapahtuu vallankaappaus ja maassa alkaa sekasorto. Luutnantti Walters (Willis) lähetetään hakemaan sisällissodan keskeltä lääkäri Kendricks (Bellucci), pappi ja kaksi nunnaa. Pappi ja nunnat päättävät jäädä ja Kedricks suostuu lähtemään sillä ehdolla, että Walters ottaa mukaansa 70 pakolaista. Walters ei voi aluksi tehdä sitä, koska pääesikunta kieltää sen. Walters kuitenkin joutuu ajan mittaan suostua ottamaan pakolaiset mukaan. Tehtävää ei helpota yhtään lauma kapinallisia, jotka tappavat kaikki eteen tulevan.

Elokuva näyttää hyvin afrikkalaisen sodan julmuutta ja järjettömyyttä. Se tekee myös asiaa vähän tutummaksi, eikä mielikuvat ole vain uutismedian varassa. Tällä leffalla olisi ollut potentiaalia vaikka mihin, mutta se hukataan loppupuolella. Leffa näyttää aluksi ihan hyvin sodan julmuutta ja järjettömyyttä. Leffa ei jaksa pitää ajatustaan koossa loppuun asti. Loppu menee pelkäksi päättömäksi räiskeeksi. Juostaan ympäriinsä, heitellään kranaatteja ja ammuskellaan. Olen nähnyt paljon paremmin tehtyjä sotakohtauksia. Loppua on myös pitkitetty aivan tarpeettomasti, eikä mielenkiintoa jaksa pitää yllä. Ylempien upseerien ajatusjuoksukaan ei ainakaan minusta vaikuttanut täysin loogiselta. Näyttelijät sen sijaan tekevät ihan hyvää työtä. Tosin Monica Belluccilla hieman tökkii. Hänen suorituksensa on melko keskinkertainen.

Arvosteltu: 23.03.2005