17.10.2004 23:40

Alkuperäinen nimi:Taking Lives
Valmistusvuosi:2004

Jonkinlaisena trillereiden ystävänä tuli tällainen leffa poimittua videovuokraamosta mukaani. En ollut tästä koskaan kuullutkaan, mutta päätin silti ottaa tämän mukaani nimekkään näyttelijäkaartin ansiosta. IMDb ei lupaillut mestariteosta, mutta päätin elokuvan kuitenkin antaa yrittää tehdä minuun vaikutusta. Joka tapauksessa en pitänyt Taking Livesistä paljon yhtään, sillä kyseessä on todella epäonnistunut Se7en -kopio.

Jähmeä ulkomuoto on sekoitettu synkkään maailmaan, jossa Angelina Jolie tutkii työmaalta löydetyn ruumiin murhaa. Identiteettivarkauksia tekevän konnan jäljille lopulta päästään, mistä tulee tuo elokuvan nimikin. Idea on hyvä ja siitä olisi voinut saada aikaan Se7enin kaltaisen psykologisen trillerin, mutta homma on aivan liian kliseinen. DVD:n takakannessa hehkutettu yllättävä loppuratkaisukin on jo tässä lajityypissä muodostunut jonkinlaiseksi kliseeksi, jota on pakko hyödyntää joka leffassa. Mitään uutta ei ole saatu aikaan, eikä käteen jää lopputekstien jälkeen enää mitään.

Angelina Jolie söpöilee ihan näyttävästi kameran edessä, mutta näytteleminen ei tässä filkassa sitten niin hyvin luonnukaan. Vuosi nuoruudestani -pätkä todisti tytön osaavan näytellä hyviäkin rooleja, mutta tässä hän tekee varsin mitäänsanomatonta työtä. Ethan Hawke on ihan ok taitelijatyyppinä, mutta on poika ollut paremmissakin rooleissa. DVD:n kotelossa komeillut Kiefer Sutherland on niin pienessä roolissa, ettei edes ukon kovimpien fanien kannata tätä pläjäystä tarkistaa.

Säväyttävästä alkukohtauksesta täytyy antaa kyllä plussaa, mutta muuten Taking Lives on niin perinteinen sarjamurhaajatrilleri, ettei siitä paljon hyvää sanottavaa keksi. Liian paljon tylsiä hetkiä joudutaan filmin aikana kokemaan. Minulle aivan tuntematon ohjaaja Caruso tykkää tummista sävyistä, mutta jostain syystä hän ei pidä omaperäisestä tyylistä. Viimeiset kymmenen minuuttia kuitenkin parantavat hieman elokuvaa tehden siitä katsottavaa kertakäyttökamaa, jota videovuokraamo on pullollaan. Jostain syystä tuli odotettua kuitenkin paljon enemmän. Hyvännäköinen Angelina saa varmasti mieskatsojan jatkamaan loppuun asti, mutta jos häntä tahtoo tuijotella, niin suosittelen mieluummin vuokrausta kuin ostoa.

Arvosteltu: 17.10.2004