Takakannen mukaan leffa sisältää jotain joka saa kokeneimmankin kauhuharrastajan hiukset pystyyn. Tästä voidaan olla montaa mieltä.

12.8.2003 20:41

Alkuperäinen nimi:Nosferatu, eine Symphonie des Grauens
Valmistusvuosi:1922

Nosferatu on ensimmäinen Dracula filmatisointi ikinä. Se tehtiin Saksassa vuonna 1922.

Juoni nyt on aina draculaleffoissa sama. Tälläkin kertaa tyyppi matkustaa vampyyrin linnaan, saa pureman, vampyyri lähtee kaupunkiin kylvämään tuhoa ja joku yrittää pysäyttää sen.

Leffassa kreiviä näyttelee Max Schreck, joka on suhteellisen huvittava roolissaan. Varsinkin kun olemme myöhemmin tottuneet siihen että Draculaa esittävät pitkät ja karismaattiset pahisnäyttelijät (kuten Christopher Lee, Gary Oldman). Shreck on oudonnäköinen, kalju, hänellä on hörökorvat ja hän näyttelee hyvin vähäeleisesti. Hänen roolihahmollaan on myös piiiitkät koukkukynnet, jotka herättävät katsojassa pientä hilpeyttä. Kuitenkin Shreck hoitaa homman kunnialla kotiin. Myös Renfieldiä näyttelevä kaveri osaa hommansa, mutta en valitettavasti saanut miehen nimeä mistään selville… Muut näyttelijät ovatkin aika sukasta, tai ehkä me nykykatsojat olemme jo tottuneet liiaksi puheleffoihin, ja vierastamme mykkäelokuvien ylinäyttelijöitä. Tiedä häntä.

Kaikenkaikkiaan Nosferatu on hyvää campleffaa. Pelottavaa kauhua siitä ei löydy, mutta niille kohtauksille joille ennen kiljuttiin kauhusta, nauretaan nyt.

Uudelleenjulkaisu veehooässän kannen mukaan kyseessä on alkuperäinen leikkaamaton versio, mutta enpä tiedä mitä leikattavaa tästä nyt löytyy… takakannen mukaan leffa sisältää jotain, joka saa kokeneimmankin kauhuharrastajan hiukset pystyyn. Siitä voidaan olla montaa mieltä… Jokatapauksessa suosittelen kaikkien elokuvaharrastajien katsottavaksi, kaikkien kauhuharrastajien katsottavaksi, ja kaikille niille jotka haluavat nauraa.

Arvosteltu: 12.08.2003