Taistelut ovat toteutettu hienosti ja näyttelijäkaarti on hyvä.

6.8.2005 16:18

Leffa alkaa, kun päähahmon, Balianin (Orlando Bloom), lapsi on kuollut ja tästä syystä hänen vaimonsa tekee itsemurhan. Balian on seppä jonka pajaan yllättäen saapuu paroni Godfrey. (Liam Neeson) Godfrey paljastaa olevan Balianin isä ja Balian on hänen ainut synti jota hän ei kadu. Hän kertoo Balianille, että hänen vaimonsa teki itsemurhan ja hänen on lähdettävä Jerusalemiin jos haluaa sovittaa vaimonsa synnit. Balian kuitenkin vastustelee ensiksi tätä, mutta lähtee lopulta sankarin elkein isänsä perään.

Matkalla Jerusalemiin käydään vähän vaikka missä ja pari taisteluakin nähdään jo melkein alkuun. Elokuvan juoni on hyvin sekava, joten en muista siitä paljoa mitään. Alkuun se ei tunnu sekavalta, mutta kun yhtäkkiä ollaan jossain toisessa kaupungissa niin ei tiedä miten sinne ollaan jouduttu. Leffan varrella hyviksiäkin kuolee, mutta näinhän nyt tapahtuu melkein jokaisessa elokuvassa. Rakkaustarinakin elokuvaan on saatu mukaan vedettyä, samoin ylivoimaiselta tuntuva pahis, Guy de Lusignan (Marton Csokas), Jerusalemin kuninkaan tyttären mies. Elokuvan varrella hänestä kruunataan uusi Jerusalemin kuningas. Vaikka hänen pitäisi olla se pahin, hän ei ole. Muslimeita johtaa se ”oikea” pääpahis, Saladin.

Elokuva perustuu jollain tavalla muistaakseni oikeisiin ristiretkiin ja taisteluihin Jerusalmista. Elokuva itsessään on ihan hyvä, taistelut ovat toteutettu hienosti ja näyttelijäkaarti on hyvä. Elokuva ei olisi näinkään hyvä jos Neeson ja Bloom oltaisiin korvattu joillain tuntemattomilla näyttelijöillä. Huonoa elokuvassa on sen sekava juoni, josta minä en saanut kunnolla selvää ja lopetuskin on aika vaisu. Suosittelen menemään katsomaan tai edes lainaamaan elokuvan, mutta ostoa en suosittele ennenkuin olet katsonut leffan.

nimimerkki: CanWol

Arvosteltu: 06.08.2005