Taidokkaasti tehty toimintaelokuva, jos sen katsoo oikealla asenteella eikä suhtaudu elokuvaan turhan ryppyotsaisesti.

2.1.2005 15:21

Alkuperäinen nimi:Knock Off
Valmistusvuosi:1998

Marcus (Jean-Claude Van Damme) ja Tommy (Rob Schneider) ovat kaveruksia, jotka työskentelevät eräässä farkkufirmassa. Nyttemmin kaverukset joutuvat koville kun laittomat piraatit farkuista leviävät markkinoille ja pojat joutuvat itse epäillyiksi piraattien levittämisestä. Tästähän etenkään Marcus ei innostu ja niinpä hän päättää ottaa tavoitteekseen löytää piraattien valmistajat, jotka harrastavat myös muita laittomia bisneksiä. Soppaan sormensa tunkee myös farkkufirman naispomo, jolla on omat epäillyksensä Marcusta ja Tommya kohtaan.

Heti alkuun on todettava että Knock Off on taidokkaasti tehty toimintaelokuva, jos sen katsoo oikealla asenteella eikä suhtaudu elokuvaan turhan ryppyotsaisesti. Toisinsanoen tämä on aivot narikkaan-viihdettä parhaimmillaan ja vieläpä hyvin tehtyä sellaista. Elokuvaa piristää etenkin Arthur Wongin kuvaustyyli, joka tuo elokuvaan visuaalista ilmettä, mutta välillä Wong sortuu liikaa kikkailemaan kameran kanssa. Tappelukoreografiat ovat hyvin suunniteltuja ja toteutettuja, mutta ei ihme kun koreografioista vastaa mm. Sammo Hung.

Jean-Claude Van Damme ei edelleenkään osaa näytellä mitenkään loistavasti, mutta toimintapuolella mies onkin jo toista luokkaa ja mätkii pahoja poikia maahan mallikelpoisesti. Van Dammen vastanäyttelijä Rob Schneider yrittää kovasti olla hauska ja tuokin elokuvaan ihan mukavasti huumoria vaikka miehen rooli tuntuukin aika väkisin väännetyltä, mutta kyllä hän on tässä elokuvass apaljon siedettävämpi kuin esimerkiksi Judge Dreddissä.

Hyvin kliseinen ja ennalta-arvattava elokuvahan tämä loppujen lopuksi on mutta nuo seikat eivät ole koskaan minua haitanneet ja tuskin haittaavat toimintaelokuvien ystäviä, joille tämä pätkä on suosittelemisen arvoinen. Van Damme-vihaajat saavat sitten luvan pysyä kaukana tästä leffasta, joka tuskin muuttaa heidän käsitystään Van Dammesta.

nimimerkki: Mask

Arvosteltu: 02.01.2005