Taattua Tarantino laatua. Kurt Russel elämänsä roolissa Mikenä on loistava leffan pahiksena. Hatun nosto vielä Zoe Bellille joak tekee itse omat stunttinsa.

27.2.2008 15:11

Alkuperäinen nimi:Death Proof
Valmistusvuosi:2007

Olipa kerran ystävykset Quentin Tarantino ja Robert Rodriguez. Nuorempina he rakastivat käydä katsomassa B-luokan splatter elokuvia elokuva teattereissa. Elokuvat olivat väkivaltaisia ja älyttömiä ja niitä tuli koko ajan putkeen ja niitten välissä tuli trailereita. Nykypäivänä sellaisia elokuvia ei enää tehdä ja ystävykset QT ja RR ovat huolissaan. Joten he päättävät itse tehdä sellaisen. Syntyy Grindhouse.

Grindhouse oli kaverusten ohjaama exploitaatio-splatterelokuva, joka muodostuu kahdesta elokuvasta, jotka ovat Rodriquezin Planet Terror ja Tarantinon Deah Proof kaksi yhden hinnalla periaatteella. Leffojen välissä on myös feikkitrailereita joita ovat ohjanneet mm: Hot Fuzzin ja Shan of Deadin ohjaaja Edgar Wright ja Rob Zombie.

Nyt on sitten kyse Death Proofista. Tarantinon aiemmat leffat? NIitä on edes turha luetella. Kaikkihan Tarantinon tuntee. Muistetuimpia ovat varmasti ainakin Reservoir Dogs, Pulp Fiction ja Kill Billit. Tarantinohan on saanut jo omia tavaramerkkejään vuosien aikana. Odotukset olivat taivaassa odottaessa tätä elokuvaa. Tarantinon uusin elokuva! Wou! Kun lopulta sitten katsoin tämän elokuvan niin eivät odotukseni kyllä pettyneet koska Death Proof on upeaa viihdettä!

Elokuva kertoo tyttöjoukosta jota vaanii psykopaatti tappaja Stuntman Mike (Kurt Russel) joka tappaa uhrinsa autollaan. Elokuva koostuu kahdesta jaksosta joissa molemmissa on omat tyttönsä. Ensimmäisessä jaksossa mm. Vanessa Ferlito ja toisessa jaksossa mm. Rosario Dawson.

Elokuva on taattua Tarantino laatua. Kurt Russel elämänsä roolissa Mikenä on loistava leffan pahiksena. Tytötkin näyttelevät hyvin ja hatun nosto vielä Zoe Bellille joak tekee itse omat stunttinsa. Wau! Tarantinokin on hyvä sivuroolissaan baarin omistajana. Eli Rothkin vilahtaa sivuroolissa.

Näistä kahdesta elokuvasta, näyttää siltä että Planet Terror on saanut enemmän tunnustusta. En toki väitä että se huono olisi koska se on loistava. Mutta on tämäkin kyllä loistava. Lopun takaa ajo kohtaus on todellakin jumalallista katsottavaa. Leffan ohjauksen tunnistaa heti Tarantinoksi. LIsäksi musiikit ovat myös niin Tarantinoa kun olla ja voi. Leffan alkumusiikki ja loppumusiikki eli Chick Habit jäi parhaiten mieleen.

Elokuvan ikäraja K-18 perustuu pääosin yhteen kohtaukseen joten ei tämä elokuva ole missään nimessä raaka.

Kun vertaa tätä muihin auto elokuviin kuten: Puhallettu 60 sekunnissa ja Hurjapäät niin on tämä kyllä niin loistava. Ja on tämä muutenkin mahtava. Että jos haluat nähdä kunnon autoelokuvan katso tämä!

Arvosteltu: 27.02.2008