Synkkyys ja raakuus oikeastaan yllättävät ikäänkuin takavasemmalta.

9.3.2003 12:17

Alkuperäinen nimi:Frailty
Valmistusvuosi:2001

Näyttelijänä tunnetuksi tulleen Bill Baxtonin esikoisohjaus kertoo karmaisevan tarinan eräästä perheestä, jota riivasi tehtävä ylemmältä tasolta. Kyseessä on yhdenlainen versio, joka yrittää valottaa sarjamurhaajien taustoja ja motiiveja. Tarina sijoittuu tietenkin erittäin uskonnollisviritteiselle alueella jonnekkin syvälle etelään, jossa Jumalan pelko on viisauden alku.

Elokuvan alussa saapuu FBI-miehen pakeille mies, tarkoituksenaan kertoa tarina jonka myötä selviää kuka on kauan jahdattu sarjamurhaaja joka on tunnettu nimellä ”jumalan käsi”. Tarina kulkee pääasiassa takautumina. Takautumat syntyvät miehen kertomuksen mukaisesti. Mies väittää nimittäin olevansa murhaajan poika ja että myös hänen veljellään on osuutta asiaan. Yksinhuoltaja isukilta nimittäin taisi vähän päästä vintillä tuulemaan ja seuraukset olivat karmivia.

McConaughey toimii perheen toisena kovaonnisenä veljenä ja on roolissaan hyvä. Bill Baxton itse vetaisee roolin perheen isänä ja ehkä onkin elokuvan ainoita heikkouksia. Ehkä ohjaamisessa ja yhden pääroolin vetämisessä olikin jo hieman liikaa. Jotenkin vain Baxton tuntuu olevan pienten poikien kanssa välillä vähän eksyksissä. Samoin isän näkyjen visiointi animoituina enkeleinä tuntuu turhalta ratkaisulta.

Tarinan synkkyys ja raakuus oikeastaan yllättävät ikäänkuin takavasemmalta. Katsoja huomaa yllättäen olevansa naama kiinni ruudussa vaikka tarinassa itsessään ei välttämättä ainakaan aluksi huomaa mitään sen kummempia erikoisuuksia. Tunnelmassa ei tingitä se on selvää jo armottoman aiheenkin ansiosta.

Arvosteltu: 09.03.2003