Suuria sotakohtauksia on turha hakea. Kyseessä on psykologinen tahtojen taiston kuvaus.

10.1.2004 18:52

Alkuperäinen nimi:Caine mutiny, The
Valmistusvuosi:1954

Suurten filmialennusten aikana tarjouslaareista voi löytää kaikenlaista käteensopivaa. Tällä kertää kohdalle osui sotilaselämästä kertova viisikymppinen filmi, jonka nimestä ainakin minulle tuli heti mieleen toinen samansisältöinen elokuva: vuonna 1935 valmistunut Bounty – Kapina laivalla. Uusintaversiosta ei kuitenkaan varsinaisesti ole kyse.

Nuori vastavalmistunut aliluutnantti Keith sijoitetaan sota-aikana miinanraivaaja-alus Cainelle. Caine on kovia kokenut alus ja sen vuoksi rähjäinen. Laivaa komenteeraa kokenut ja tiukkaa kuria arvostava kapteeni Queeg, joka mielummin syyttää muita kuin tunnustaa omat virheensä. Tietyssä vaiheessa laivan muiden upseerien mitta tulee täyteen kapteenin jakaessa toinen toistaan omituisempia ja kyseenalaisempia komentoja. Kapteeni vapautetaan tehtävistään ja sotilasmaailmassa tällaisesta seuraa luonnollisesti sotaoikeus, jossa lopullisesti päätetään kuka teki oikein tai väärin.

Elokuva ei onneksi ole oikeussalidraama vaan pääosa elokuvan tapahtumista eletään laivalla sodanaikaisen merisotamiehen olosuhteissa. Huomasin vasta elokuvan katsottuani että se on ollut Oscar-ehdokkaana parhaan elokuvan kategoriassa vuonna 1954, joten mistään kokonaan maailmalle tuntemattomasta teoksesta ei ole kyse.

Elokuva on ihan mukaansatempaava, mutta mitään suuria sotakohtauksia siitä on turha hakea. Kyseessä on enemmänkin psykologinen tahtojen taiston kuvaus. Humphrey Bogart on oikeasti loistava näyttelijä, jopa nykypäivän mittakaavassa. Mies osaa aina näytellä juuri sellaista mitä käsikirjoitus kaipaa ja pitää elokuvaa pystyssä vaikka yksin. Viihdyttävä elokuva iästään huolimatta, ja kuten alussa mainitsin: nyt saatavissa alennuslaareista kautta maan.

Arvosteltu: 10.01.2004