Suosittelen kaikille sota, seikkailu, vankila ja yleensäkin hyvistä leffoista pitäville.

16.1.2004 17:52

Alkuperäinen nimi:The Great Escape
Valmistusvuosi:1963

Pitkään aikaan en ole arvosteluja raapustellut mutta nyt kun löytyi Anttilan hyllyltä lojumasta arvosteltavana oleva The Great escape niin ajattelin taas pitkästä aikaa kirjoittaa jotain arviontynkää.

Saksalaisten vuonna 1943 perustama Stalag Luft North III sotavankileiri suunniteltiin estämään kaikenlaiset pakoyritykset. Leirin asukeilla onkin paljon (toinen toistaan ovelampia) pakoyrityksiä tileillään. Kun lähes kaikkien vankien tuntema Bartlett ”Big X” (Richard Attenborough) saapuu vangiksi leiriin aletaankin heti urakalla suunnitella uutta pakoyritystä. Samoihin aikoihin leiriin saapuu myös Amerikkalainen Virgil ”Cooler King” Hilts (Steve McQueen) joka myös kaavailee pakoa. Pian Bartlett huomaakin Hiltsin halun pakoon ja pyytää Hiltsiä yhteistyöhön. Hilts suostuukin ja illalla aletaan jo valmistella pakoa.

Bartlett aikoo saada vapaaksi 250 vankia joten urakka tulee olemaan iso. Pakojoukkoon kuuluu monenlaisia alan miehiä: Johtava kaivaja Danny ”Tunnel king” Willinski, tavaranhankkija Louis ”The Manufacturer” Sedgwik, pihistäjä Bob ”Scrounger” Hendley, ym.
Miehet aikovat siis kaivaa kolme tunnelia. Harryksi, Tomiksi ja Dickiksi ristityt tunnelit kulkevat eri parakeista metsän reunaan ja ne kaivetaan ilman minkäänlaista konevoimaa. Paitsi Manufacturerin rakentama ilmapumppu. Kaikken tavaroiden ja tietojen hankkiminen ja tunnelin kaivaminen on tietenkin pidettävä sakuilta salassa, mikä ei tule olemaan helppoa sillä vartijat pistäytyvät vähän väliä tarkastuskierroksillaan. Miehet kuitenkin luottavat omiin taitoihinsa ja oveluuteensa.

Great escapen näyttelijäkaarti on niin sanottua rautaa josta löytyy paljon suuria nimiä mm, Steve McQueen, Charles Bronson ja James Coburn, jotka hoitavat hommansa todella mallikkaasti. Vielä sen voisi mainita että leffa perustuu tositapahtumiin ja niistä kirjoitettuun samanimiseen kirjaan.
Suosittelen siis kaikille sota, seikkailu, vankila ja yleensäkin hyvistä leffoista pitäville.

nimimerkki: Cuomi

Arvosteltu: 16.01.2004