Selvästikin suunniteltu MTV-sukupolvelle. Tässä pläjäyksessä on lähes kaikki pielessä.

7.11.2005 08:35

xXx

Alkuperäinen nimi:xXx
Valmistusvuosi:2002

Xander Cage (Vin Diesel) on anarkisti, joka aiheuttaa kaikenlaisia järjestyshäiriöitä ja julkaisee netissä videoita tempauksistaan. Eräänä päivänä NSA:n operaatiopomo Gibbons (Samuel L. Jackson) nappaa hepun ja antaa tälle kaksi vaihtoehtoa: Joko tämä alkaa heidän hommiinsa agentiksi tai sitten lähtee tutustumaan vankilan elämään. Xander tietenkin suostuu agenttipuuhiin. Hänen on lähdettävä Prahaan ottamaan selville, mitä on entisistä Venäjän sotilaista ja tiedustelupalvelun miehistä koostuvalla Anarchy 99-järjestöllä mielessä.

Elokuvia vähänkin aktiivisemmin katsovat ovat varmaan huomanneet, että Hollywoodissa on uudet ideat vähissä. Siellä väännetään nykyään re-makea ja jatko-osaa harva se päivä. Tai sitten elokuvaan tungetaan asioita, joita on nähty miljoonaan kertaan aiemmissa leffoissa. xXx on selkeästi varastanut ideoita aiemmista toimintapläjäyksistä, varsinkin noin kahdestakymmenestä James Bond-elokuvasta. Oikeastaan vähänkin Bond-elokuvia katsova löytää aikamoisen läjän viittauksia aiempiin Bondeihin. Näihin kuuluvat muun muassa pieni alkutoimintakohta ennen varsinaista elokuvaa, ihmevekottimet ja lopputekstit muistuttavat todella paljon Bond-elokuvien alkutekstejä.

Muutenkin toteutus on todella surkeaa. Elokuva on selvästikin suunniteltu MTV-sukupolvelle. Moneen kohtaukseen on tungettu väkisin rappia. Tosin alkupuolen saksalaisen bändin Rammsteinin musiikkivideo on hyvä, mutta se ei pelasta tätä leffaa. Myös 1990- ja 2000-lukujen vaihteessa suosioon noussut typerä kamerakikkailu ärsyttää. Mikä ihmeen tarkoitus nopeilla leikkauksilla voi muka olla? Itse en ainakaan näe siinä mitään järkeä. Elokuvaan on myös tungettu typerää huumoria. Käsikirjoitus on muutenkin melko karsea. Myöskin jatkuvat tuliefektit ja räjähdykset rasittavat.

Ei näyttelijätyökään paljon auta. Vin Dieseliä on veikkailtu tulevaisuuden toimintastaraksi, mutta itse en näe miestä minään tulevaisuuden lupauksena. Miehen esitys on melko pökkelöä. Myöskään italialaisen kauhumaestron Dario Argenton tytär Asia Argento, joka näyttelee pääpahiksen naisystävää, ei vakuuta. Pääpahista näyttelevä Marton Csokas on aika surkea, eikä hänen hahmonsakaan ole kovin hyvin kirjoitettu. Samuel L. Jackson tekee hyvän roolityön, mutta pistää ihmettelemään, mitä hän oikein tekee tässä. Jackson on kyllä ollut mukana melko kyseenalaisissa pläjäyksissä, mutta olisi jo luullut käsikirjoituksen perusteella ymmärtävän, ettei tästä leffasta ole mihinkään.

Eli elokuva on jopa toimintaviihteenä huono. Tämä ei viihdytä ollenkaan, kuten yleensä huonotkin toimintaelokuvat tekevät. Lähes kaikki tässä pläjäyksessä on pielessä. En tajua lainkaan, miksi tällainen roskaläjä on tehty. Ja saipa tämä vielä vuonna 2005 jatko-osankin, jota en kyllä ainakaan tämän perusteella halua nähdä.

Arvosteltu: 07.11.2005