Scarface on ajaton klassikko. Tällaisia ei juurikaan enää tehdä.

8.3.2006 20:14

Alkuperäinen nimi:Scarface
Valmistusvuosi:1983

Tulipa pitkästä-aikaa katseltua Scarface, tuo Al Pacinon loistava yhden miehen show noususta ja tuhosta. Scarface on kestänyt ajanhampaan paremmin kuin moni muu klassikko. Vieläkin tuntui kuin se olisi eilen tehty. Scarface on vuosien saatossa saanut muutamia jäljittelijöitä, mutta eipä tämän tasolle mikään elokuva tule pääsemään.

Oliver Stonen käsikirjoittaman tarinan, Brian De Palma ohjasi erittäin hyvin. On Paras Palman ohjaama elokuva, vaikka mieheltä muutama hyvä elokuva listoilta löytyykin. Al Pacinon Tony Montana hahmo on todella loistava, häntä joko inhoaa tai hänestö todella pitää. Pacino oli juuri oikea mies esittämään häikäilemätöntä oman imperiuminsa valtiasta, jolle ei vinoileen mennä, Pacino vain on äijä.

Juonta ei tarvitse enempää kertoilla. Kuubasta tulee porukkaa USAhan. Tony Montana (Pacino) ja hänen paras kaverinsa Manny Ribera (Bauer) ovat aluksi vain pikkurikollisia kunnes he taapaavat rikollispomo Frank Lopezin (Loggia) tästä alkaa Montanan nousu.

Scarface on ajaton klassikko. Tällaisia ei juurikaan enää tehdä. Toivottavasti kukaan ei ala edes koskaan suunnitelemaan tästä remakea, tai no onhan tämäkin vuoden 1932 version eräänlainen uusinta. Kuten mainitsinkin Al Pacino loistaa Montanan roolissa. Steven Bauerilta ei tämän jälkeen juurikaan ole hyviä elokuvia tullut. Muutkin näyttelijät olivat hyviä.

Scarface on ehkä paras elokuva mitä olen nähnyt, klassikko-tittelin täysin ansainnut mestariteos. Kohtaus jossa Montanan Tony tulee kranaatin turvin oven läpi näyttää vieläkin hiton hyvältä.

nimimerkki: andy

Arvosteltu: 08.03.2006