Samaa peruskomediahuttua jota olemme taas viimevuosina valitettavankin usein saaneet todistaa.

20.2.2006 08:50

Alkuperäinen nimi:Wedding Crashers
Valmistusvuosi:2005

Amerikkalaisen nykykomedian lahjat maailmalle Owen Wilson ja Vince Vaughn ovat tällä kertaa juristiparivaljakko joka viihdyttää itseään vapaa-ajallaan kuokkailemalla hienoissa hääjuhlissa. Hyvissä bileissähän on tunnetusti mimmejä ja hyvää sapuskaa tarjolla. Vaikka varsinainen kausi alkaa olla ohi tulee vielä eteen se kaikkein vastustamattomin bilemahdollisuus kun paikallisen senaattorin tyttö on menossa naimisiin…

Kuokkavieraat on sitä peruskomediahuttua jota olemme taas viime vuosina valitettavankin usein saaneet todistaa. Sama tarina kääritään eri pakettiin, tällä kertaa näinkin uskomattomaan kääreeseen kuin kuokkavierailuun sukujuhlissa. Alku on energinen läpileikkaus poikien biletyksestä. Hyvin pian ajaudutaan varsinaiseen miljööseen, suureen kartanoon, johon suku on kokoontunut. Mukana on tietenkin ökyisukki vaimoineen, tyttäret, homotaiteilijapoika, höperö isoäiti ja kilpakosija. Lähtökohdat on mitä mainioimmat. Ainekset kunnon roskanheittoon voisivat olla olemassa, mutta kuten aina kultainen keskitie pikkutuhmuuksineen on paljon turvallisempi, mutta huomattavasti tylsempi vaihtoehto. Lopputulos on ylipitkitettyä höpöhuttua.

Varsinainen vika piilee tässä tapauksessa kuitenkin pääparivaljakossa itsessään. Poikien esitys ei oikein päätä huimaa, saati sitten viihdytä. Vince Vaughn heittää muutaman vikkelänokkelan repliikin ja siihen se oikeastaankin jää. Owen Wilsonin olemasa oloa olen oikestaan aina ihmetellyt. Herran hieman häiritsevänkin suuri nenävärkki ei oikein toimi kuin häiritsevänä tekijänä. Äijien karisma ei oikein ota toimiakseen kun kuitenkin pitäisi olla kyse kaikkien aikojen bilehirmuista.

Komedia on vaikea laji. Joku viisaampi on joskus myös todennut että, jos se ei naurata se on paskaa. No pari kertaa tuli naurahdettua. Itse DVD:llä on leffasta kaksi versiota: ’teatteri’ ja ’korkkaamaton’. Itse tarkistin ’korkkaamattoman’ kun sattui valikosta ensimmäisenä ruutuun läsähtämään. Mitään sen ratkaisevamman suurempaa eroa en noilla versioilla usko olevankaan.

Arvosteltu: 20.02.2006