Roland Emmerich saa kasaan yllättävän hyvän varoituksen ilmastonmuutoksesta.

1.4.2009 18:29

Alkuperäinen nimi:The Day After Tomorrow
Valmistusvuosi:2004

Ilmastonmuutos. Tuosta on puhuttu jo suhteellisen pitkään. Puhutaan, että sen on (ainakin osittain) aiheuttanut ihminen omalla toiminnallaan. Ja viisi vuotta takaperin valmistui ilmastonmuutoksesta kertova elokuva, The Day After Tomorrow. Ohjaajana toimii katastrofileffojen isänä tunnettu Roland Emmerich.

Professori Jack Hall (Dennis Quaid) kertoo, kuinka ilmaston lämpeneminen saattaa muuttaa Golfvirran suuntaa. Tästä saattaisi johtua ilmaston äkillinen jäähtyminen, tuhoisia luonnonmuullistuksia, maapallon keskilämpötilan laskeminen ja ehkäpä joka uusi jääkausi, ja jopa ihmiskunnan säilymisen kyseenalaisuus. Suomeksi – koko pohjoinen pallonpuolisko jäätyisi ja ihmiset olisivat tooooodella pahassa pulassa. Ikävä kyllä juuri kukaan ei ota hänen puheitaan vakavasti. Yllätys yllätys, ilmasto alkaakin jäähtyä jo lähiviikkoina, valtavat tornadot tuhoavat Los Angelesia, ja suuret lumimyrskyt tuiskuavat. Uusi jääkausi näyttääkin tulevan odotettua aiemmin. . .

The Day After Tomorrow on vähän ristiriitainen elokuva. Se kertoo opettavan sanoman ja varoituksen ihmisen ylenpalttisesta luonnonvarojen tuhlaamisesta, mutta toisaalta se, että uusi jääkausi tulisi noin vain, muutamassa viikossa, olisi oikeasti mahdotonta. Mutta siitä huolimatta elokuva panee katsojan miettimään. Elokuvaa katsoessa ajattelin kyllä koko ajan, että entä jos tällainen tapahtuisi oikeasti?

Tehosteet ovat upeita. Kaikki on saatu näyttämään uskottavalta, etenkin New Yorkin jäätyminen näytti upealta! Koska Roland Emmerichin ’’Godzilla’’ oli aivan naurettavaa tehosteilla leikkimistä ilman minkäänlaista järkeä, pelkäsin (ja odotin) tämänkin filmin olevan sontaa. Mutta sitä se ei tosiaan ole! Vaikka tehosteet ovat hienoja, elokuvan painopiste tuntuu olevan itse tarinassa. Näyttelijät ovat OK-tasoa, kukaan ei ole mitenkään mullistava, muttei ärsyttäväkään. Dialogi on ihan sujuvaa.

Olen miettinyt, että eikö enää osata tehdä seikkailuelokuvaa ilman romantiikkaa? Moni seikkailuelokuva on pilattu liiallisella kliseisellä romantiikalla, joka ei suinkaan tehosta tarinaa vaan ainoastaan tekee sitä tylsemmäksi ja imelämmäksi. No okei, on The Day After Tomorrow:ssakin jotain romanssinpoikasta, mutta siihen ei keskitytä liikaa. Itse asiassa se on hyvä lisä elokuvaan, kun ajattelee, että hahmot eivät koskaan ovi olla varmoja, ovatko enää huomenna hengissä. Leffassa tosiaan on kohtalokas tunnelma. Loppuratkaisu oli loistava.

Arvosteltu: 01.04.2009