Riehakas ja rock-henkinen komedia, joka viihdyttää ja naurattaa viime minuutteihin asti.

17.4.2004 14:40

Valmistusvuosi:2003

Rock on kaikki kaikessa rentulle Dewey Finnille (loistava Jack Black) – itse asiassa se on hänen koko elämänsä.Muitten nuoruudenystävien jättäessä rockin suosiolla pois ja paneutuessa työelämään, Dewey vaan jatkaa sitkeästi rokkailuaan mitättömän bändinsä kanssa. Kaikki ei kuitenkaan suju kuin odotetusti; muut bändikaverit antavat hepulle kenkää tämän viimeisen sekoilun jälkeen. Tämän lisäksi Deweyn nuoruudenystävän, Ned Schneebleyn (Mike White), tyttöystävän Pattyn (Sarah Silverman) mielestä rentun olisi aika ruveta tienaamaan rahoja kämpän vuokraan sen sijaan että eläisi aran Ned-rukan siivellä. Uloslentämisen uhalla Dewey yrittää luotsata uutta bändiä kasaan tulevaa bändiskabaa varten, haaveena pääpalkinto; 20.000 $ voitto-shekki, mutta päätyy ovelan huijauksen kautta sijais-opettajaksi Yhdysvallan hienoimpaan snobikouluun. Deweyn opettamat viidesluokkalaiset nirppanokat kuitenkin osottavat omaavansa suuri, musikaalisia lahjoja, joten heppu päättää luotsata heistä uuden bändinsä skabaa varten. Ongelmia kuitenkin aiheutta tiukkapipoinen rehtori Rosalie Mullins (Joan Cusack) sekä lasten ennakkoluuloiset ja huumorittomat vanhemmat.Monien kommeluksien jälkeen Dewey kuitenkin onnistuu luotsaamaan kasaan Scool of Rock-bändin, soittajiaan, bändistylistiä ja erikoistehoste-suunnittelijaa myöten. Ja mitä tärkeintä: Dewey opettaa lapset avaamaan silmänsä lahjakkuudelleen ja rohkaisemaan heitä toteuttamaan unelmansa ja todistamaan lahjakkuutensa. Sitten vain edessä on bändiskaban keikka ja tie tähtiin voi alkaa!

School of Rock on riehakas ja rock-henkinen komedia, joka viihdyttää ja naurattaa viime minuutteihin asti. Jack Black tekee loistosuorituksen rentuna, rock-pakkomielteisenä Dewey Finninä. Vaikka Black välillä varastaakin shown kokonaan, koulun nuoret oppilaat pitävät pintansa ja näyttävät oikealla asenteella mistä oikea rock on tehty!Nuoressa näyttelijäkaartissa säteilevät mm. Miranda Cosgrove, hikipinkona luokanpresidenttinä ja bändimanageri Summerina, Joey Gaydos isänsä alistamana, mutta lahjakaana kitaristi Zackinä, Kevin Clark kovanaamaisena Freddy-rumpalina, Robert Tsai syrjittynä kosketinsoittaja Lawrencina, Rebecca Brown varmana kitaristi-Katienä sekä Maryam Hussan arkana, mutta kultakurkkuisena Tomika-laulajana. Nuoret näyttelijät vetävät roolinsa hienosti; varmuudella ja rennoudella. Heissä on se oikea rock-asenne, joka saa heidät sopimaan yhteen lapsellisen, mutta hauskan Blackin kanssa. Heidän ja Blackin luoma musiikki on ehkä hieman pinnallista mutta hauskaa ja piristävää kummiskin. Joan Cusack tekee ylitiukkapipoisena, mutta paikoitellen koomisena rehtori Mullinsina hänkin hyvän roolisuorituksen, mutta jää armotta muiden näyttelijöiden lailla Blackin ja lasten varjoon.

Leffa takaa taatusti Blackille paikan pysyvänä leffakoomikkona, sillä äijä sekoilee täysillä, nauruhermoja kutkuttaen, koko leffan ajan. Jos ei leffan juoni muuten kiinnosta, niin kannatta kuitenkin katsoa tämä hauska pätkä Blackin päättömän riehumisen nimeen – kyllä siitäkin luulisi saavan tarpeeksi irti.

Soundtrackillä mylvii niin The Ramones, The Doors ja Led Zeppelin kuin itse Jack Blackkin. Miehellä nyt ei ole tavallista kummallisempi ääni, mutta tässä leffassa se toimii yhdessä hepun päättömien sekoilujen ja bändin villin musisoimisen kanssa. Vielä kun mukana on se oikea rock-asenne ja päättäväisyys, niin kaikki ainekset ovat koossa.Niin, mitä vielä odotatte ihmiset – kipin kapin leffaan ja valmistautukaa rokkaamaan rankasti! Suosittelen erittäin lämpimästi tätä leffaa kaikille!!!

nimimerkki: Captain Dawn Turner

Arvosteltu: 17.04.2004