Richard ’ällö’ Gerekin vetää hyvän roolisuorituksen!

4.10.2003 15:29

Alkuperäinen nimi:The Mothman Prophecies
Valmistusvuosi:2002

Yleensä tätä tykittäjää eivät kauhuleffat juuri hetkauta. Niissä toistetaan liaan usein samaa kaavaa, ja harvemmin niistä löytyy mitään sytyttävää. Onhan sitten toki mahtaviakin kauhupläjäyksiä kuten alkuperäinen Psycho, Tappajahai jne. mutta suurin osa on tuubaa. Kun tämä pläjäys ilmestyi n.vuosi sitten teattereihin, olin kesälomalla eikä eräänä iltana ollut muutakaan tekemistä joten raahauduin leffaan. Ja katsoin Mothmanin.

Ja pitää myöntää että pläjäys oli aika vaikuttava teatterissa… Mies ostaa vaimonsa kanssa talon. Sitten, ajellessaan kotiin sateisena yönä ostettuaan talon vaimo ajaa kolarin nähdessään tuulilasiin törmäävän parimetrisen koiperhosen joka kirkuu. Valitettavasti mies ei nähnyt sitä(!!).

Vaimolla havaitaan lääkärissä syöpä, ja tämä kuolee pian. Muutama vuosi tämän jälkeen mies lähtee ajamaan kotoaan, ja löytää puolentoistatunnin ajomatkan jälkeen itsensä paikasta johon ajaminen kotoa veisi kuusi tuntia. Siellä paikallinen tyyppi uhkaa haulikolla ja sanoo että mies olisi muka käynyt häiritsemässä jo parina yönä peräkkäin.

Mies saa tietää että paikalliset ovat nähneet kummia ilmestyksiä, jotka vastaavat epäilyttävästi vaimon ötökästä ennen kuolemaansa antanutta kuvausta….

Vaikka kuulostaa tyhmältä, niin kyseessä on oikeasti aika ovela ja hyvin tehty pläjäys, joka kestää useammankin katselukerran. Olen katsonut jälkeenpäin videolta, mutta merkkaan formaatiksi leffassa koska siellä tämä teki suuremman vaikutuksen. Richard ”ällö” Gerekin vetää hyvän suorituksen(!!!!) eikä pidä koko ajan sitä ylityperää gigolovirnistystään. Kaikenlisäksi ohjaus toimii erinomaisesti.

Silti, ei pisteitä juuri kolmea enempää heru. Kolme ja puoli voisi ehkä antaakin, mutta ei nyt kuitenkaan. Kolme siis, ihan hyvä kauhupläjäys on kyseessä.

Arvosteltu: 04.10.2003