Rautainen elokuva.

9.7.2004 10:36

Alkuperäinen nimi:Coogan's Bluff
Valmistusvuosi:1968

Arizonalainen poliisi nimeltä Coogan lähtee New Yorkiin hakemaan luovutettavaa vankia, joka on ennestään Cooganin vanha tuttu. Kaikki ei kuitenkaan mene kuten pitäisi. Paikalliset poliisit ovat pottumaisia ja viivyttelevät luovutuksessa. Kun Coogan sitten vihdoin saa vangin käsiinsä, tämän ystävät auttavat hänet karkuun ja tyrmäävät Cooganin. Huolimatta esimiestensä käskyistä Coogan aloittaa armottoman ajojahdin suurkaupungissa, vihollisensa kotikentällä, itselleen vieraalla maalla.

Rautainen Coogan oli Don Siegelin ja Clint Eastwoodin ensimmäinen yhteinen elokuva. Seuraava oli Kourallinen dynamiittia (Two mules to Sister Sara), ja sen jälkeen miesten yhteistyöstä syntyi sellaisia mestariteoksia kuin Likainen Harry ja Pako Alcatrazista. Don Siegel oli hyvä ohjaaja, joka ohjasi usein maanläheisiä, realistisia, yhteiskuntakritiikkiä sisältäviä ja väkivaltaisia äijäelokuvia. Ja kuka olisikaan ollut parempi valinta tällaisten elokuvien pääosaan kuin Clint Eastwood. Rautainen Coogan on juuri tällainen elokuva.

Universalin SuomiDVD omaa kohtalaisen kuvan ja ookoon äänen. Takakansi on täynnä virheitä. Siinä mm. väitetään että Rautainen Coogan on länkkäri, mitä se ei todellakaan ole. Siinä myös väitetään että kyseessä on Don Siegelin hauskin ja väkivaltaisin elokuva, mikä ei myöskään pidä paikkaansa. Ja juuri tässä onkin Rautaisen Cooganin ainut ongelma. Elokuva on selvä Likaisen Harryn esiaste, mutta tehdessään Likaista Harryä Don Siegel osasi välttää ne pienet viat joita vielä Rautaisesta Cooganista löytyi, jolloin Likaisesta Harrystä tuli kriittisempi, hauskempi ja väkivaltaisempi. Vaan eipä silti, Rautainen Coogankin on rautainen elokuva, jota suosittelen ennenkaikkea poliisielokuvien ystäville.

Arvosteltu: 09.07.2004