18.12.2001 23:27

Alkuperäinen nimi:Ogifta par - en film som skiljer sig
Valmistusvuosi:1997

Maksullisten kaapelikanavien hyvä puoli on se, että tulee katsottua hyvinkin erilaisia leffoja. Jälleen oli luvassa ruotsalaista elämänmakuista huumoria. Homma, jossa yllytään naurattamaan katsojaa nelikymppisten parisuhteella, jossa kumpikin osapuoli tuntuu olevan lähtökannalla vähän väliä. Toisin sanoen kumppanit pohtivat alati onko toinen se oikea jonka kanssa haluaa viettää loppuelämänsä. Tuttavapariskunnalla tuntuu olevan asiat kunnossa, mutta eipä heidänkään tilanne kovin häävi lopulta ole.

Homma huvittaa parisuhteen jatkuvilla käännöksillä ja ihmisten oikuilla. Loppua kohti tahti kiihtyy kun pariskunnat pukkaavat mökkeilemään joulunviettoon. Nauruhermot ovat koetuksella ja joulumieli tasaantuu. Hatunnoston arvoinen suoritus jälleen naapurimaan leffatuotannolle. Elämä ja sen käänteet ovat huvittavia asioita kun ne oikein tulkitsee.

Leffa sopii ehdottomasti parisuhteen terapiavälineeksi, siihen iltaan kun kaikki on taas välillä uomissaan. Leffan parissa päästään tutkailemaan tutun oloisia parisuhdeongelmia, joista ainakin osa on helppo yhdistää omiin kokemuksiin. Pläjäys voi ehkä jopa sivistää hetkellisesti ja saada parisuhteesi toimimaan vähäksi aikaa.

Niin ja leffasta poimittu lause; Kriitikkoja voi verrata eunukkeihin. He tietävät miten homma tehdään, mutta eivät sitä itse uskalla tehdä. Onneksi me emme ole kriitikkoja vaan tykittäjiä ;))

Arvosteltu: 18.12.2001