Pesee kaiken maailman Disney-klassikot mennen tullen

16.4.2023 19:30

Alkuperäinen nimi:The Land Before Time
Valmistusvuosi:1988

Viime aikoina olen katsellut vähän tavallista enemmän animaatioita. Äskettäin tuli arvosteltua Disneyn ei-niin-hyvä Dinosaurus, ja nyt vuorossa onkin sitten kaikkien dinosaurusleffojen “ainoan sallitun juonikuvion” vakiinnuttanut Maa aikojen alussa. Jälkimmäinen on näistä kahdesta se huomattavasti parempi tuotos.

Animaation keskushenkilö on dinopoika Littlefoot (Gabriel Damon) joka elelee onnellisena yhdessä äitinsä ja isovanhempiensa kanssa. Ajat eivät kuitenkaan ole yltäkylläisyydellä pilattuja, joten Littlefootin on perheineen lähdettävä etsimään legendojen vehreää laaksoa, jossa kaikille on ruokaa ja vettä. Maanjäristyksen seurauksena Littlefoot joutuu kuitenkin eroon perheestään, ja hänen on lähdettävä etsimään laaksoa ja perhettään. Avukseen Littlefoot saa liudan muita perheistään eroon joutuneita dinosauruksia: ylpeän kolmisarvi Ceran (Candace Hutson), suulaan Duckyn (Judith Barsi), pelokkaan lentolisko Petrien (Will Ryan) ja puhumattoman Spiken.

Siinä missä Dinosauruksessa fotorealistinen tietokonegrafiikka lähinnä kätki alleen täysin tyhjänpäiväisen juonen, Maa aikojen alussa on eheä kokonaisuus. Se ei hehku voimakkaissa väreissä kuten monet Disney-animaatiot, mutta sen ei tarvitsekaan. Animaatiojälki on erinomaista työtä, dinosaurukset eloisia ja ääninäyttely toimii loistavasti. Tunnelma on synkkä, mutta mukaan mahtuu huumorin pilkahduksia sekä koskettaviakin hetkiä – eikä matkaa edes rytmitetä hahmojen esittämillä kuvaavilla lauluilla. Tällaista animaation pitääkin olla! Tämän katsottuani voin kyllä todeta, että Don Bluth teki aikoinaan elämänsä järkevimmän päätöksen lähtiessään Disneyltä. Maa aikojen alussa on kiistatta yksi kaikkien aikojen parhaita pitkiä piirroselokuvia, joita on koskaan tehty.

Arvosteltu: 16.04.2023