Parhaita mafialeffoja mitä on koskaan tehty

22.2.2003 19:56

Alkuperäinen nimi:The Godfather
Valmistusvuosi:1972

Kummisetä tuo ylistetty ja kehuttu yli 3 tuntinen mafiaklassikko voitti kasapäin oscareita jos oscarit olisivat jääneet saamatta olisi leffasta (huhujen mukaan) tullut k-18.

Tarina alkaa Don Corleonen tyttären häistä jossa heebon kaikki mafiakaverit ovat mukana. Eräs Corleonen ”ystävä” pyytää hepulta pientä lahtauspalvelua. Kunnian osoitusten ja nuoleskelun jälkeen Corleone päättää toteuttaa ystävänsä toiveen. Tämä on leffan alkuasetelma joka muuttuu loppua kohden. Tarina on niin nerokas ettei sitä kannata tässä rueta selittämään enempään vaan jokaisen kannattaa katsoa se itse.

Henkilöhahmot ovat hyvin keksittyjä ja omaperäisiä. Marlon Brando esittää vanhaa ja viisasta Sisilialaista mafiapomoa vaikkei hebbu ollut elokuvaa tehtäessä kun vasta neljänkympin tienoilla. Vain 9 kirjaa kijoittaneen Mario Puzon romaaniinhan tämä perustuu ja (vaikka en ole kirjaa lukenut, niin olettaisin) on siirtynyt hyvin valkokankaalle, vain hevosenpää-kohtaus on kirjassa (kuulemma) hienompi ja tunnelmallisempi.

Al Pacino esittää nuorta sotasankaria joka on perheen pienin ja rehellisin mies. Tosin Pacinon ”rehellisyys” karisee ajan mittaa pois. James Caan esittää mainiosti Sonnyä Corleonen perheen kuumahermoista esikoista, josta vielä jonain päivänä tulisi itse kummisetä tai niin ainakin pitäisi…

Kummisedästä on paha kertoa mitään (siksi olenkin selittänyt tälläistä paskaa tässä jo jonkin aikaa) niin ettei spoilaisi koko juonta. Juonenkäänteitä ja petturuuksia on enemmän kuin salkkareissa koko aikana ja Coppolan ohjaus kulkee kässärin kanssa käsikädessä. Kummisetä on monien mielestä liian pitkä mutta lyhyenä se ei olisi läheskään yhtä vakuuttava. 3 tuntia etenee nopeasti ja lisää tietoa Corneolen perheestä jää vain kaipaamaan.

The Godfather trilogy on saatavana myös DVD painoksena joka sisältää nimensä mukaisesti kaikki 3 osaa ja yhden kiekon extra materiaalia. Parhaitamafia leffoja mitä on koskaan tehty ja Kummisedän tasolle tuskin mikään edes pääsee. Klassikko joka pitää sisällään monia klassisia hetkiä.

nimimerkki: Criiticco

Arvosteltu: 22.02.2003