Onhan se mukava nähdä uusi kauhuleffa, jossa ei ole teinejä eikä naamarimurhaajaa.

18.4.2005 18:06

Alkuperäinen nimi:Hide and Seek
Valmistusvuosi:2005

Vanhenevan psykiatrin vaimo tahtoisi lähteä tästä maailmasta kunnon angstiteinin tavoin (vaikka onkin jo itse saavuttanut kypsän iän), ja vetää homman asteen pidemmälle kuin angstinen murrosikäinen vetäisi. Ja tietysti pariskunnan alakouluikäinen pikkulapsi ehtii näkemään verisessä ammeessa ranteet auki lilluvan raadon. Tällainen yleensä aiheuttaa traumoja, ja niin tälläkin kertaa. Onneksi neuvokas psykiatri, joka kovasti yrittää korvata äitimamman lapselleen, siinä oikein onnistumatta, pistää tytön autoon ja ajaa maalle asumaan. Siellähän sitä hermo lepää, vai lepääkö sittenkään?

Hide and seek on ihan tehokas säikyttelypläjäys hyvillä näyttelijöillä. De Niro vetää varsin jeessin suorituksen tallukka-psykiatrina, ja Dakota Fanning skitsoilee kiitettävästi ”äidin tyttönä.” Kuvaus toimii, mutta kässärissä olisi parantamisen varaa. Vaikka Hide and seek sisältää varsin toimivia kohtauksia, syö sen jännittävyyttä lievä ”lainailu.” Pari juonenkäännettä ja monet kohtaukset on pöllitty suoraan lajityypin klassikoista, eivätkä tietenkään vörki uudelleenlämmitettyinä yhtä hyvin. Niinpä Psychon, Hohdon ja Uhrilampaat nähnyt katsoja ei varmaankaan säikähtele samalla lailla kuin muut katsojat.

Ihan jees kauhufilkka Hide and seek toki on, mutta pisteitä laskevat matkiminen ja se, ettei elokuva varmasti kestä montaa katselukertaa. Mutta onhan se taas mukava nähdä uusi kauhuelokuva, jossa ei ole teinejä eikä naamaripäistä kostajaa Helvetistä.

Arvosteltu: 18.04.2005