Odotukset oli korkealla, mutta…

18.1.2015 00:17

Käsikirjoittajat: , ,
Alkuperäinen nimi:Punisher: War Zone
Valmistusvuosi:2008

Näin jokin aika sitten edellisen, vuonna 2004 valmistuneen Punisher-leffan, ja pidin siitä. Siksipä odotukset Punisher: War Zonea kohtaan olivatkin korkealla, mutta olen sanalla sanoen hieman pettynyt.

Juonesta on mielestäni turha edes juuri puhua, sillä yleensähän tällaisissa elokuvissa se antaa vain – usein ontoksi jäävän – rungon tapahtumille. Niin nytkin, mutta toisaalta mihinkäpä sitä juonta juuri tarvittaisiinkaan tällaisessa aivot narikkaan -osaston viihdykkeessä, joka lähinnä tanssittaa rivikonnien päillä pyssynräiskeen ja räjähdysten tahdissa etenevää kohtalokasta veritangoa. Viihdykettä tämä elokuva pohjimmiltaan on, ja niin sitä pitää myös mielestäni katsoa.

Parasta antia War Zonessa ovat ehdottomasti konnat. Jokerimaisen vinksahtaneena Jigsaw’na (tekstityksissä suomennettu Palapeliksi, vaikka olisi omasta puolestani voinut jättää suomentamattakin) näyttävästi revittelevä Dominic West käytännössä varastaa show’n. Itse Punisherin osaan tässä leffassa palkattu Ray Stevenson mennee ainakin paremman puutteessa, muttei yllä edellisen leffan nimiroolissa nähdyn Thomas Janen tasolle. Muista näyttelijöistä mm. Budianskyn roolin vetävä Colin Salmon pärjää hyvin – jopa Stevensonia paremmin.

Punisher: War Zone on edeltäjänsä tavoin K18-leimansa ansainnut makaaberi veribakkanaali, joka kyllä voittaa edellisen leffan konnahahmoissa, mutta jää hopealle muussa. Vuoden 2004 pätkässä oli edes vähän enemmän täytettä, mutta tämä ei tavoita sitäkään eli tämä elokuva kestää ehkä katselukerran, pari, mutta that’s it! Suosittelen katsomaan mieluimmin Tom Janen tähdittämän edellisen Punisherin.

Arvosteltu: 18.01.2015