25.11.2008 13:27

Alkuperäinen nimi:Shaun of the Dead
Valmistusvuosi:2004

George A. Romero on niin mahtava mies ohjaamaan zombi-leffoja, että kaikki on kahlattu läpi. Kävelinpä kerran sitten filmarin hyllylle ja käteeni osui Shaun Of The Dead. Mietin, että tässä olisikin kivaa piristettä lauantai-illaksi. Piristettä tuli kuitenkin enemmän.

Shaun ja Ed ovat kaksi toisilleen erilaista kämppistä. Edillä ei ole duunia ja Shaun työskentelee kodinkoneliikkeessä myyjänä. Shaunilla on parasta aikaa suhde ratkeamassa Lizin kanssa. Ravintolaa ei ole vielä buukattu ja elävät kuolleet alkavat harhailemaan pitkin Lontoota.

Kipeän hauska kauhukomedia. Romeron klassikot on tullut katsottua ja bongasin lähes kaikkien leffojen ideat ja parodiat. Esimerkiksi elokuvan juoni ja nimikin viittaa Romeron parhaaseen Dawn Of The Deadiin. Hahmotkin muistuttavat elokuvassa olleita hahmoja, mutta ovat kuitenkin brittiläisiä

Loppupuolella elokuva muuttuu todelliseksi splatter-sirkukseksi, jossa sisälmykset ja suolistot ynnä muut lisäkkeet lentelevät kaaressa pitkin ruutua. Nannaa!

Suosittelen elokuvaa niin Romeron faneille, kuin kauhuelokuvien harrastajille. Niin läpeensä kuoliaaksi naurattava elokuva, että tästä voisi kirkua jo jatko-osaa.

Arvosteltu: 25.11.2008