Näyttää yhteiskunnan todelliset kasvot, kun jokin tuntematon lähestyy.

24.11.2006 23:35

Alkuperäinen nimi:Edward Scissorhands
Valmistusvuosi:1990

Olipa kerran kauan sitten pieni kaupunki jonka yläpuolella komeili vanha linna. Eräänä päivänä hyvätahtoinen kosmetiikkamyyjä menee linnaan tarkoituksenaan myydä kosmetiikkatuotteitaan, mutta sen sijaan hän löytää sieltä jotain ihmeellisempää: Edwardin, jolla on käsiensä sijana sakset. Nainen päättää viedä Edwardin kotiinsa, mutta pian ulkomaailma paljastaa Edwardille todelliset kasvonsa…

Elokuva on kauttaaltaan koskettava ja huolellisesti toteutettu. Tim Burton on ohjaaja omaa laatuaan, jota ei voi edes verrata muihin. Burtonin uskomaton mielikuvitus näyttää yhteiskunnan todelliset kasvot, kun jokin tuntematon lähestyy. Hienoa on juuri se, kuinka hän saa kuvattua fantasiaelokuvasta realistisen, näyttäen mitä ihmiset ovat valmiita tekemään saadakseen haluamansa.

Elokuvan näyttelijäsuoritukset ovat kauttaaltaan vahvaa. Johnny Depp, tuo mies jolla on varmasti elokuvamaailman monipuolisin roolikattaus, tekee uskomattoman suorituksen Saksikäsi-Edwardina. Hän tekee Edwardista viattoman henkilön, joka ei ymmärrä ihmisten julmaa käyttäytymistä toisiaan kohtaan.
Winona Ryder tekee Kimistä elokuvan urhea sankarittaren, joka huomaa Edwardin todellisen kauneuden saksien takaa.

Saksikäsi Edwardin musiikki on vahva osa tarinan kulkua. Se tuo syvyyttä Edwardin tarinaan. Kaunis lumisade elokuvan lopussa herättää katsojassa mennä tanssimaan sen alle. Suosittelen lämpimästi kaikille elokuvan ystäville.

nimimerkki: Taapero

Arvosteltu: 24.11.2006