Näkemistäni Kubrickeista huonoin, muttei missään tapauksessa huono.

1.11.2003 12:47

Alkuperäinen nimi:Spartacus
Valmistusvuosi:1960

Anttilasta tarttui kymmenen euron hintaan mukaan ohjaajanero Stanley Kubrickin vähemmälle huomiolle jäänyt historiallinen spektaakkeli Spartacus.

Spartacus oli orja, joka koulutettiin gladiaattoriksi. Hän kuitenkin nostatti kapinan ja pakeni orjajoukkionsa kanssa erämaahan, vapauttaen aina vain lisää orjia, kooten mahtavan armeijan, nousten Rooman legioonia vastaan.

Tuosta historiallisesta tapahtumasta elokuva kertoo. Ohjaus on hyvää, näyttelijät toimivat, varsinkin Kirk Douglas Spartacuksena, ja kässärikin on ihan hyvä. Silti, Kubrickin parhaiden elokuvien tunnelmaan ei päästä. Jokin hieman tökkii, ja elokuvan iästä johtuen lavasteet eivät tietenkään ole mitään Gladiaattorin luokkaa, mutta kaikesta huolimatta elokuva on hyvä, ja sen kanssa viihtyy kyllä sen kolme tuntia kymmenen minuuttia jonka se suunnilleen kestää. Loppuratkaisu on muuten aika karu.

Joten mitä voimme todeta? Hyvä historiallinen sotaleffa, jota suosittelen erityisesti kaikille historiafriikeille, jotka tosin luultavasti bongaavat sieltä täältä muutaman asiavirheen, mutta who cares?

Näkemistäni Kubrickeista huonoin muttei missään tapauksessa huono.

PS: Jostain kuulin että joku muu olisi ohjannut elokuvan ekan tunnin, ja Kubrick loput. En sitten tiedä tuosta sen enempää, mutta katsoin aiheelliseksi mainita.

Arvosteltu: 01.11.2003