14.1.2003 16:56

Alkuperäinen nimi:Der Himmel über Berlin
Valmistusvuosi:1987

Tästäkin elokuvasta on tehty pahainen Hollywood -versio, jossa tyypillisesti tyhmyys tiivistyy ja lätistään joutavia. Wendersin alkuperäisversiossa ei puhuta paljon. Ihmisten ajatukset kyllä kuullaan, mutta siinä se sitten melkein onkin. Nerokasta, ajoittain uuvuttavaa ja actionpaukkeen ystäville taattua unilääkettä.

Damiel (uskomattoman upea Ganz) on ns. outo häiskä. Se istuksii päivät kirjastossa ja patsaiden päällä. Sillä on paljon tummatakkisia kavereita, jotka tekevät samaa. Ovat olevinaan enkeleitä, mutta eivät niitä jengityyppejä.

Damiel haluaisi olla tavallinen ihminen. Hän kohtaa trapetsitaiteilijan (Dommartin), jonka aatokset kiehtovat häntä. Damielin kaverit sanovat, ettei hänen pitäisi lopettaa kirjastossa haahuilua ja patsailla istumista. Mutta onko näistä varoituksista mihinkään, kun itse Peter ”Columbo” Falk sanoo toisin?

Elokuvan keskeinen elementti on Berliinin synkeä muuri. Ihmisten kohtalot ovat kietoutuneet siihen. Kerrassaan kiehtovaa. Monitasoista. Utopistista. Kaunista.

Arvosteltu: 14.01.2003